Cultuurjournalist Henk Roozeboom presenteert nieuwe theatervoorstellingen op Utrechtse podia. Dit keer over feesten met Brahms. En dan ook nog eens met Cappella Amsterdam, dat belooft wat!

De vorig jaar uitgebrachte CD Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen?, waarop dit concert gebaseerd is, werd al bekroond met de Preis der Deutschen Schallplattenkritik 2015.

Door Henk Roozeboom 

            Het was een langgekoesterde wens van dirigent Daniel Reuss van Cappella Amsterdam om een CD met koorzangen van Brahms op te nemen. Nu viert hij er zijn 25-jarig jubileum mee. Het is dan ook niet voor niets dat dit concertprogramma de naam 'Feesten met Brahms' heeft meegekregen. En de lovende kritieken die met dit concert gepaard gaan, mogen gerust als de welkome felicitaties gezien worden.

            Liefhebbers van Brahms kunnen hun hart ophalen aan deze, volgens Cappella Amsterdam, juweeltjes van motetten en koorwerken die tijdens Feesten met Brahms te horen zullen zijn. 'Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen?' wordt ook wel hét staaltje van Brahm’s polyfone schrijfkunst genoemd. Zijn, meestal, religieuze werken gaan vaak over de grote vragen des levens.

            Brahms weet de essentie daarvan te verklanken in wezenlijk aanvoelende melodieën die het publiek altijd weer weten te ontroeren. Het is misschien wel daarom dat Reuss voor zijn Jubileumprogramma Brahms heeft gekozen. Want de dirigent zegt pas echt gelukkig te kunnen zijn als hij met Cappella Amsterdam het publiek weet te raken.

            Maar lukt hem dat ook? Weet Reuss zijn publiek te raken? We vroegen het een aantal concertbezoekers. “Ja,” antwoordt Bregje Cornelisse (34) volmondig, “Cappella Amsterdam kan me echt raken met hun muziek. Ze zingen heel overtuigend. Ik ben echt onder de indruk.” Ook Ellen Tonnard (41), zegt dat Cappella Amsterdam haar in ‘haar hart raakt’.

            Bettina von Ehrenthal (42) voegt daar aan toe dat ‘de samenkomst van tekst en muziek’ zoveel meerwaarde heeft, dat ze echt van vocale klassieke muziek is gaan houden. “Het is een bron van troost en vreugde!” concludeert ze. "Dat komt ook,” zegt Tonnard, “Omdat de menselijke emoties worden gedragen door de klank van de stem. Dat hoor je en dat maakt de zang ook zo ontzettend puur.”

            “En dat niet alleen,” weet de zestienjarige Estelle Huibers, “het gaat ook om het goed kunnen overbrengen van een verhaal. Ik heb geleerd dat je als zanger de betekenis van de woorden van jouw personage moet kunnen doorgronden. Als je dat in je vingers hebt, is het geweldig om een verhaal over te brengen.” Volgens Huibers doet Cappella Amsterdam dat ‘geweldig en ongelooflijk mooi’.

            “Het is de wisselwerking tussen muziek en poëzie,” zegt Von Ehrenthal. “Muziek maakt poëzie op een of andere manier duidelijker en intensiever waardoor je de teksten beter begrijpt en aan de andere kant begrijp je de muziek beter door het gedicht.”

            Maar misschien is de reactie van Cornelisse wel het meest van toepassing op dit concert met prachtige koorwerken waar ook het schitterende 'Schicksalslied' te horen zal zijn. Zij zegt: “Door te luisteren naar koormuziek vergeet ik de dagelijkse beslommeringen en zak, net als in een warm bad, weg in de muziek.” Wie zal dat nu niet doen tijdens 'Feesten met Brahms'?

Concert: Feesten met Brahms, door: Cappella Amsterdam, dirigent: Daniel Reuss, te zien in TivoliVredenburg op 5 april. kaarten en informatie: www.cappellaamsterdam.nl