Theater 030 - Spelen met spanning in absurde R&B detective-opera
Gepubliceerd: woensdag 30 november 2016 10:08
Door Henk Roozeboom
Met een zogenaamde avondpas kun je dit jaar zelfs twee voorstellingen op een avond zien. En na iedere laatste voorstelling organiseert Vreeburg onder de noemer Chez Jolie een nagesprek met de makers, interessante gasten en het publiek. Je wordt letterlijk ontvangen in haar huiskamer die speciaal hiervoor naar de foyer is verhuisd.
Ook dit jaar biedt Theater Kikker een gevarieerd programma van muziek, performances, dans, theater en een opera. Die laatste belooft, als we theatermaker Amir Vahidi van Club Gewalt mogen geloven, een bijzondere, want absurde, voorstelling te worden. Club Gewalt combineert hierin een detective met R&B muziek.
Club Gewalt liet zich inspireren door de serie van R. Kelly ‘Trapped in the Closet’, een serie die heel erg met het gegeven van een soap speelt. De afleveringen zitten vol plotwisselingen waardoor het gezelschap geboeid bleef kijken. Zoiets wilden ze ook in een theatervoorstelling gaan realiseren.
De makers deelden allen een voorliefde voor detectives. Daarom ontstond het idee om ‘een’ Sherlock of ‘een’ Luther te gaan produceren. Maar het theater heeft andere wetten en vraagt om een andere spanningsopbouw, andere technieken en scènewisselingen, dan die van de Tv-detectives.
Het gezelschap moest dus eerst op zoek naar een voor het toneel geschreven detective. Uiteindelijk kwamen ze op The Mousetrap terecht. Een klassieke whodunnit van Agatha Christie, de moeder van het genre. “Dat stuk stamt uit de vorige eeuw en was, voor ons, zo traag dat wij het allemaal wel wat saai vonden.” zegt Vahidi
Toch besloot Club Gewalt voor deze detective te kiezen en deze linken aan R&B. Dat idee moest verder uitgewerkt gaan worden. Hoe leg je die link tussen R&B en dat klassieke stuk? Vahidi:” Dat was een hele puzzel waar we niet zo een twee drie uitkwamen. In onze brainstormsessies werd steeds meer duidelijke dat we met z’n allen kritiek hadden op onze eigen generatie, dus ook op onszelf.”
Ze spreken van een You Tube-generatie die verslaafd is aan snelle prikkels en steeds maar weer getriggerd wil worden. Als een filmpje binnen een halve minuut niet spannend is, haakt de You Tube-generatie direct af. Daarin school ook een oplossing. De opera moest een reactie worden op die ongedurigheid.
De makers spelen voortdurend met spanningsbogen. Dat loopt zo uit de hand dat niemand, de personages en de detective, meer weet waar hij aan toe is.“Ook het publiek niet,” verklapt Vahidi, “en,” zegt hij, “dat is ook de uitdaging want de toeschouwers mogen dan, net als de personages geen idee meer hebben waar ze aan toe zijn, maar de spanning en de noodzaak dat de moord hoe dan ook moet worden opgelost, blijft.”
Voorstelling: WH0DUN!T$ door: Club Gewalt, te zien: tijdens de Wintercollectie van Theater Kikker op 9 december, voor het volledige programma van de Wintercollectie, informatie en reserveringen zie: www.theaterkikker.nl