Ben Nijssen - Onlangs verkondigde wethouder Van Hooijdonk dat nu de tijd aangebroken is om na te denken over de invulling van de HOV-lijn via de Binnenstad naar de Uithof. Zonder voorbehoud sprak ze over een tramverbinding tussen Utrecht Centraal en de Uithof via de Binnenstad.

Reeds nu zou te voorzien zijn dat de tram om de Zuid naar de Uithof, die in 2018/2019 gaat rijden, na een paar jaar al onvoldoende capaciteit zal hebben om de reizigersstroom te kunnen opvangen.

Nieuw is deze aankondiging van de wethouder natuurlijk niet. Er is al een netwerk van HOV-lijnen bedacht naar verschillende stadsdelen. Het aanpakken van de HOV-lijn door de Binnenstad is al vaker genoemd als de lijn met de hoogste prioriteit. Vertramming van de lijn kan echter niet gestart worden voordat de tram om de Zuid rijdt. De vervoerscapaciteit naar de Uithof zou anders te klein worden tijdens de aanleg.

Er wordt soms van uitgegaan dat vertramming van de HOV-lijn door de Binnenstad over de bestaande betonnen baan een fluitje van een cent is. Maar zo snel heb je geen tramrails in het beton gefreesd. En wat te denken van de aanleg van de bovenleidingen?

Maar waarom zou je op dit moment automatisch over een tramverbinding door de Binnenstad denken? Zouden er, zeker anno 2020, geen betere alternatieven zijn?

Zeker, een tram heeft veel voordelen. Nadelen zijn er echter ook. Een tram is duur in aanleg en in gebruik; bovenleidingen door de Binnenstad zijn niet fraai; een tramlijn door de Binnenstad kent heel veel kruisingen die de tram en overige verkeerdeelnemers heel kwetsbaar maken.

Zouden er in 2020 geen elektrische bussen zijn met een vergelijkbare vervoerscapaciteit en comfort als trams? Bussen die onderweg opgeladen kunnen worden! Ongetwijfeld een veel sneller te realiseren traject en een bus is flexibeler, kan wat makkelijker uitwijken. In ieder geval zal elektrificeren van het OV de luchtkwaliteit in de stad aanzienlijk verbeteren. 

Profiel

Als we dan toch nog eens serieus gaan nadenken over het OV door de stad, zouden we dan niet gelijk eens het totale profiel moeten evalueren en niet alleen de bedachte HOV-lijnen? Moeten al die bussen en trams het Centraal Station aandoen? Kunnen we niet beter OV-knooppunten onderling en met trein stations verbinden?

Opzetjes hiervoor zijn reeds gemaakt. Moeten al de bussen uit de richting de Bilt achter elkaar naar het Centraal Station blijven rijden? Kan er geen overstappunt komen tot waar die bussen rijden?

Een beter netwerk kan wellicht goedkoper te exploiteren zijn. Voorop dient te staan dat het aan de wensen van de (potentiële) reizigers voldoet. Op het huidige netwerk wordt steeds meer bezuinigd en met name de minder-valide reizigers lijken hiervan de dupe te worden.

En wat de treinen betreft: het wordt nu echt tijd dat de frequenties van het regionale treinverkeer in de spits flink opgevoerd worden. Samen met de fiets en/of het OV vanaf de verschillende stations moet dat voor comfortabel woon/werkverkeer zorgen.

Fiets

De gemeente zou zich ook niet te veel moeten concentreren op het OV netwerk. Een beter fietsnetwerk om het gebruik van de fiets te stimuleren en het OV te ontlasten is minstens zo belangrijk.

Met name het fietsnetwerk door de Binnenstad voldoet niet aan minimale eisen. De fietspaden zijn veelal te smal en niet ontworpen op vlot doorrijden. Dit wordt steeds gevaarlijker door de grote aantallen fietsen en doordat de onderlinge snelheid verschillen tussen de gebruikers op de fietspaden groter worden.

De overeenkomst tussen het OV en het fietsnetwerk is dat het belangrijkste knooppunt het Centraal station is. Voor beide geldt eveneens dat de Binnenstad zowel het einddoel als een doorgangsgebied is. De fiets en het OV zitten elkaar dan ook in de weg, vooral op de Oost-West route. Op kruispunten houden ze elkaar op; beide vervoersstromen vragen om een voorkeursbehandeling bij verkeerslichten.

Voor de fietsers zou eenrichting autoverkeer op de Nobelstraat ruimte opleveren. Terug naar de oude situatie met al het OV door de Voorstraat? Bij de evaluatie van het OV netwerk zou dit mede in ogenschouw moeten worden genomen.

En als laatste: voor de fietsers die de Binnenstad als einddoel hebben zouden er veel meer stallingsmogelijkheden moeten komen. En voor de doorgaande fietsers zou de wegbewijzering verbeterd kunnen worden.

Reageren? Dat kan via mail: klikhier

(Dit artikel is overgenomen uit de Binnenstadskrant van novermber 2014)