Niet alleen landelijk, maar ook lokaal is D66 de partij die het opneemt voor het nieuwe (uit Amerika geimporteerde) taxibedrijf Uber. D66-raadslid Jony Ferket laat in een persbericht weten dat ook in Utrecht Uber 'de ruimte moet krijgen'. Maar snapt ze het wel?, vraagt taxichauffeur Marcus van den Heuvel zich af die zijn werk en inkomen bedreigd ziet worden.

Via Facebook liet Van den Heuvel aan Ferket weten dat het standpunt van D66 'ongehoord' is. Hieronder de reactie van Ferket daarop (via Facebook) en daarna die van Van den Heuvel.

Jony Ferket. Foto: D66website

Jony Ferket: "We zijn ook een grote stad: Utrecht heeft sinds gisteren ook Uber! De taxidienst biedt ook meteen de illegale dienst UberPop aan. Het mooie van economische innovaties zoals Uber is dat het nieuwe verdienmodellen oplevert, het wordt goedkoper voor klanten en ook bestaande ondernemers kunnen ervan profiteren.

Taxichauffeurs met een licentie rijden ook met Uber. Maar de dienst UberPop levert discussie op: jij en ik kunnen nu ook voor taxichauffeur spelen in onze eigen auto. Is dit nog de onschuldige 'deeleconomie' (we delen onze auto)? Niet echt meer: we kunnen eraan verdienen en houden ons niet aan de regels.

Vanmiddag gaan honderden taxichauffeurs naar het Malieveld om te protesteren tegen deze illegale dienst. Ik ga graag het debat in Utrecht aan en heb daarom vragen gesteld aan het college: hoe zorg je voor ruimte voor dergelijke innovatieve ontwikkelingen maar zorg je tegelijk voor een gelijk speelveld voor bestaande taxichauffeurs? En gaan we in Utrecht duidelijk maken dat taxichauffeurs een boete kunnen krijgen als ze rijden zonder licentie via UberPop?!"

---

De reactie van taxichauffeur Marcus van den Heuvel, via Nieuws030:

Voor diegene die nog niet weten wat Uber betekent, zal ik het even uitleggen. Uber is een Amerikaans bedrijf dat de taxiwereld is ingedoken .
Men kent bij Uber 3 varianten:

1 - UberLuxe.
Dat is een dienst puur voor 't zakelijke vervoer. Uber neemt alleen chauffeurs aan met auto's van de buitencategorie. Dat wil zeggen; Mercedes S-klasse, BMW 7 serie, of de Audi A8. Deze auto's hebben gewoon een meter en blauwe kentekenplaten. Chauffeurs strak in het pak en die de weg weten en ook nog de Nederlandse taal en of Engels kunnen spreken.

2 - UberBlack.
Dat kunnen auto's zijn van Mercedes-E klasse of BMW 5 serie. Dus iets mindere auto's. Ook dit systeem van Uber is op zich niet slecht te noemen.

Maar nu komt het.

3 - UberPop.

Uber wil nu in Utrecht ook Uber-pop aanbieden. En daar zit nu de bottleneck. Met UberPop krijgen we het probleem van veel te veel taxi's in een markt waar weinig te verdienen valt. De regering is in 2000 al gigantisch in de fout gegaan door de hele taxiwereld vrij te geven. We weten inmiddels dat er in dit land veel te veel taxi's zijn. En als de regering alsnog UberPop gaat gedogen is de taxiwereld op sterven na dood. Bestaande ondernemers hebben er niets aan en worden bedreigd in hun inkomen.

Er is nu al voor de reguliere taxichauffeurs weinig te verdienen omdat er gewoon te veel taxi's rijden (lees stil staan). Ook in Utrecht. 
Ook is het zo dat dit land en ons eigen Utrecht niet echt een taxi-cultuur kennen zoals Londen of New York waar een ritje met een taxi veel vanzelfsprekender is. Hoe vaak zie je hier op straat iemand z'n hand opsteken voor een taxi?! Zou dat anders worden met een app?

En dan nog iets anders, wie 'goedkoop' wil reizen bij UberPop kan wel eens raar op de neus kijken als er een ongeluk gebeurt. Ik zal u een voorbeeld geven. Jan en Truus willen een goedkope taxi nemen, dus pakken ze hun iPhone en gaan naar de app van Uber. Binnen 10 minuten staat Kees met zijn Opel Astra (4-deurs is een pre) voor de deur.

Kees heeft echter geen taximeter in zijn auto, geen blauwe kentekenplaten en geen chauffeurspas in bezit. Kees heeft ook geen bewijs van goed gedrag in bezit. Kees is werkloos en wil wel wat centjes verdienen met Uber.

Maar wat nu als Kees met zijn Opel een ongeluk krijgt en Jan en Truus zwaar gehavend uit de auto worden gehaald. Jan een dwarslaesie krijgt door dat ongeluk en Truus haar benen heeft gebroken? Dan is er een simpel antwoord... de verzekering keert 0,0 (nul-komma-nul) uit. Want Kees is met zijn Opel niet verzekerd voor passagiers. Zo gauw hij geld vraagt voor zijn ritten zijn inzittenden niet verzekerd, dat is de wet.
Aan alle mensen die denken dat Uber top is, weet waar je aan begint als je dus instapt bij een particulier (snorder, eigenlijk) die je voor een paar euro's wegbrengt. En bedenk: de politiek heeft hier totaal geen weet van.

Dus een oproep aan de politiek: verbied dat UberPop en voorkom dat er nog meer taxi-licenties worden uitgeschreven. Maar ik ben bang dat politici daar maling aan hebben. Die hebben het over 'innovatieve verbeteringen' en 'nieuwe verdienmodellen' terwijl de kwaliteit en veiligheid van het taxiwerk hard achteruit holt en zorgt dat niemand meer nog een normale snee brood kan verdienen."