Wijk C-komitee twijfelt over schone stadsbussen
Gepubliceerd: woensdag 29 oktober 2014 07:00
Niet te vroeg juichen, dat is het oordeel van het Wijk C-komitee als het gaat om blije gezichten bij de gemeente nadat vorige week bekend werd dat de stadsbussen zouden voldoen aan de normen voor een verbeterde luchtkwaliteit in de stad.
De gemeente Utrecht en het BRU (verantwoordelijk bestuur voor het openbaar vervoer) reageerden opgetogen nadat TNO bekend had gemaakt dat de nieuwe Mercedesbussen van QBUZZ voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit.
Die aanwijzing betekent veel omdat de gemeente daarmee ook z'n berekeningen inzake luchtkwaliteitsmetingen mag aanpassen. Dat heeft op zijn beurt weer gunstige invloed op bouwprojecten die veel autoverkeer aantrekken.
De enige die niet juicht is het Wijk C-komitee dat al jarenlang de luchtkwaliteitsmetingen van de gemeente in de binnenstad kritisch volgt. Enkele leden van het komitee bestudeerden het TNO-rapport en trokken hele andere conclusies dan de gemeente en BRU doen. In een uitgebreide reactie aan Nieuws030 laten ze weten nogal wat vragen te hebben bij het onderzoek naar de schone bussen. (Voor de uitgebreide reactie, klikhier.)
Volgens het Wijk C-komitee blijkt uit de testen dat de emissies van de bussen bij lage snelheden, zoals die in het centrum van Utrecht, verhoogd zijn. Dat komt door de slechtere werking van de katalysator bij lage temperaturen van de motor.
TNO geeft volgens het komitee geen verklaring voor het feit dat de emissies in juni lager zijn dan die in februari. Een mogelijke verklaring is dat dit wordt veroorzaakt door de hogere buiten temperatuur in juni.
Bovendien blijken de resultaten voor de emissies tussen de verschillende testen in juni nogal uiteen te lopen. "Dan zou je dus ook niet alleen de resultaten van juni mogen gebruiken voor de lucht kwaliteit berekeningen", aldus het Wijk C-komitee.
Verder zegt het Wijk C-komitee dat TNO suggereert dat uit de metingen van het Utrechtse luchtmeetnet zou blijken dat de NO2 concentratie omlaag zou zijn gegaan sinds de introductie van de nieuwe bussen. "Dit is nogal voorbarig omdat je daarvoor de resultaten over een langere periode moet beschouwen en omdat de uitkomsten van de metingen nog voorlopig zijn omdat hier per jaar correcties op kunnen worden uitgevoerd."