Als dinsdag aan de rand van het stadsdeel Leidsche Rijn de Stadsbaantunnel in gebruik wordt genomen is er weer een snellere verbinding tussen de nieuwbouwwijk en de A2. De tunnel is in de toekomst ook de entree tot de parkeergarages van Leidsche Rijn Centrum, niet alleen voor het winkelend publiek, maar ook (in een afgesloten gedeelte) voor de bewoners van de 750 appartementen die in dit centrum worden gebouwd.

Karin van Wingerden van het infocentrum Leidsche Rijn laat de toekomstige bebouwing zien. Foto: Ton van den Berg

Die onderwereld van parkeergarages en wegen voor de bevoorrading van de bovengrondse winkels vordert snel. De bouwplaats, misschien wel de grootste van Nederland, ziet er nu nog surrealistisch uit. Het is een grote vlakte van beton waar de contouren van gebouwen en voetpaden zichtbaar zijn, maar verder alles nog aan de verbeelding wordt overgelaten. Over circa twee tot drie jaar moet hier een levendig winkelcentrum open gaan met ruim honderd winkels en een grote Jumbo-foodmarkt.

Ook de bibliotheek Leidsche Rijn krijgt in het centrum een eigen markante plek; een architect is nog bezig met het maken van een ontwerp daarvoor.

Volgens het Informatiecentrum Leidsche Rijn Centrum is er al veel belangstelling voor de 250 huur- en 500 koopappartementen die gebouwd worden boven de winkels. Volgend voorjaar gaat een eerste serie woningen in de verkoop, die wordt gerealiseerd in de zuid-westelijke hoek bij de Grauwaartsingel.

De aanleg van de Parijsboulevard. Foto: Ton van den Berg

Entree tot de Parijsboulevard volgens artist impression. Beeld: Leidsche Rijn Centrum

De locatie Luxemburgpromenade. Foto: Ton van den Berg

De Luxemburgpromenade zoals die moet worden. Fotomontage Leidsche Rijn Centrum

Doorkijkje op de plek waar Jumbo-foodmarkt komt. Foto: Ton van den Berg

Naar de onderwereld van Leidsche Rijn Centrum. Foto: Ton van den Berg

De hoofdrijbaan onder Leidsche Rijn Centrum. Foto: Ton van den Berg

Een van de zijstraten onder Leidsche Rijn Centrum.

De parkeergarage. Foto: Ton van den Berg