Door Zita Eijzenbach - Donderdag ligt het bus- en tramvervoer in de stad enkele uren stil; zeker 300 bussen van Qbuzz/U-OV blijven tussen vijf uur en half negen in de garage. Ook een kort geding kon de staking niet voorkomen.

De werkonderbreking is een reactie op wat FNV-onderhandelaar Ruud Kuin ‘de truc van Rutte’ noemt.

In juli, zo legt Kuin uit, werd voor de ambtenaren een loonakkoord bereikt met een eenmalige uitkering van 500 euro en daar bovenop een loonstijging van 5 procent. Maar de 'truc' is dat er circa 15 procent op de pensioenen van de chauffeurs van het stadsvervoer bij pensioenfonds ABP wordt gekort.

De FNV weigerde het loonakkoord te ondertekenen want FNV'er Kuin spreekt van ‘een sigaar uit eigen doos’. De staking donderdag noemt hij ‘een waarschuwingsactie voor het kabinet’. “Als het akkoord niet herzien wordt, komen er meer en langere stakingen”, aldus Kuin. 

De directeur van U-OV, Michel van den Munckhof verwacht dat zeker 125 duizend reizigers getroffen worden. “Dat kan niet de bedoeling zijn”, zo vindt hij. “Het is een zaak tussen de overheid en de vakbond; de reiziger zou er buiten moeten blijven.”

Van den Munckhof spande een kort geding aan om de staking van het stadsvervoer tegen te houden. Hij voelt zich anders genoodzaakt ook het regiovervoer stil te leggen omdat er volgens hem, te veel druk op dat vervoer zou liggen als het stadsvervoer niet rijdt. Maar de bezwaren werden door de rechter van de hand gewezen.

Woordvoerder van de FNV Rogier Esselbrugge raadt reizigers aan naar alternatief vervoer te zoeken of om pas na half negen op pad te gaan. Hij had niet anders verwacht van de rechter en heeft de planning voor de dag van morgen rond. 

“Als om 5 uur de dienstregeling volledig plat gelegd wordt, zijn alle buschauffeurs en trambestuurder uitgenodigd om naar de remise aan de Europalaan te komen. Daar zullen ze toegesproken worden door cao-onderhandelaar Ruud Kuin van de FNV. Rond half negen zullen de chauffeurs het werk weer oppakken,” aldus Esselbrugge.

Centraal station

Wie zeker van de partij is bij de werkonderbreking is buschauffeur A. Op het centraal station vertelt hij dat hij zich de staking van het GVB in oktober 2006 nog goed herinnert. “Het ging er toen hard aan toe. De gemoederen liepen hoog op toen sommige chauffeurs die wel op pad wilden gaan, door andere tegen werden gehouden.” 

Donderdag staat A. bij de poort "om er voor te zorgen dat niemand met de bus naar buiten gaat", want het gaat erom dat er een goede cao wordt afgesloten, benadrukt hij nog eens. Als A. er door een collega op wordt gewezen dat de buschauffeurs niet met Nieuws030 en andere media in gesprek mogen, vertrekt hij.

Bij de halte van lijn 28 op Utrecht centraal richting De Uithof is geen van de reizigers op de hoogte van de naderende staking. Studente Milieu en Maatschappij Hanne Liefting maakt iedere dag gebruik van buslijn 1 en buslijn 28 en was van plan dat morgen ook gewoon te doen. “Ik moet om kwart voor negen op school zijn, maar de docent zal het vast wel begrijpen als studenten te laat komen." 

Liefting heeft wel begrip voor de staking. "Ik begrijp de gedachte van de buschauffeurs wel, maar ik kan niet zeggen dat ik er blij mee ben. Ik zou op de fiets willen gaan, maar die is een beetje kapot, dus ik ga even kijken of ik iets anders kan regelen. Het is te ver om te lopen en een taxi vind ik te duur.”

Drie taxichauffeurs bij de taxiplaats treuren niet. “We zijn hier morgen gewoon om zeven uur en dan zien we wel hoe groot de chaos is. Er zal sowieso meer werk voor ons zijn, dus dat is alleen maar goed, toch?” lacht een van de drie.

Buschauffeur Henk Guldie.

Bij het streekvervoer zegt buschauffeur Henk Guldie, hij rijdt tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht op lijn 41, dat hij niet van plan was te staken, omdat zijn bus streekvervoer is. Dat valt niet onder de ambtenaren-cao zoals het stadsvervoer.

Guldie: “Als de baas zegt dat ik morgen niet mag rijden, dan zal ik dat niet doen, maar wij - de chauffeurs van het streekvervoer - hebben er eigenlijk niets mee van doen. Ik ga liever gewoon op pad, maar als ik tegen word gehouden, dan ga ik natuurlijk niet.”