Door Vincent Oldenborg - Hoe zit het met de verborgen kosten rond de Grand Depart van de Tour? Dat willen de raadsfracties SP en ChristenUnie weten van het college van B en W. De partijen hebben veel vragen nadat RTL-nieuws kritische kanttekeningen stelde bij het financiële plaatje van de Tourstart in Utrecht in 2015.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Het feit dat Utrecht een belangrijk evenement als de start van de Tour de France mag organiseren is natuurlijk een opsteker voor de stad. Volgens de burgemeester en wethouders zal het de stad veel opleveren, maar hoeveel dat zal zijn blijft onzeker."

Volgens Schipper is het niet zo dat de Christenunie en de SP er tegen is dat Utrecht intenationaal op de kaart wordt gezet: "Maar bij een miljoeneninvestering zoals de Tourstart is het belangrijk om precies te weten wat het evenement de belastingbetaler gaat kosten en wat het uiteindelijk oplevert."

De fracties, die vorig najaar, tijdens de besluitvorming in de gemeenteraad, geen voorstander bleken van een Utrechtse tourstart, stellen in hun vragen een aantal mogelijke verborgen kosten aan de orde.

Zo vinden er thans op verschillende plekken in de stad asfalteringswerkzaamheden plaats, die verband lijken te houden met het parcours van tour. De fracties vragen zich af in hoeverre deze werkzaamheden, in het kader van regulier onderhoud, toch al gepland waren, of dat ze naar voren gehaald zijn en dus extra geld kosten, dan wel ten koste gaan van het noodzakelijke onderhoud van bestrating buiten de tourroute.

Een andere kostenpost is het tijdelijk verwijderen van weginrichting ten behoeve van het wielerpeloton. Hierbij valt te denken aan middenbermen, vluchtheuvels en dergelijke. Zeker op plaatsen waar de straat juist opnieuw is ingericht, zoals op de Briljantlaan, wekt dat volgens de fracties de indruk van onnadenkend verspillen van gemeenschapsgeld.

In de projectbegroting zitten een aantal werkzaamheden  die volgens het college “om niet” kunnen worden geleverd. De ambtenaren zijn er immers al dus hoef je die niet in rekening te brengen. SP en ChristenUnie bestrijden die stelling. Gratis ambtenaren bestaan niet.

De fracties vragen naar de kosten van de extra inzet van toezichthouders en politie  op het weekend van de tourstart. Tijdens dat weekend zal immers het consigne: “Alle ballen verzamelen”, gelden voor toezichthouders  en politie, en die extra uren zullen toch ergens gecompenseerd moeten worden. De fracties vragen zich af ten koste van welke toezichttaken deze extra inzet wordt afgeboekt.

Ook medewerkers van andere afdelingen dan stadstoezicht  en het projectteam zullen, zo her en der, heel wat uren steken in de voorbereiding. De fracties willen een specificatie van die uren en de daarbij behorende kosten, dan wel inzicht in de reguliere taken die nu blijven liggen.

Tot slot zijn er nog een aantal vragen over de macht van de tourorganisator ASO met betrekking tot de gang van zaken rond het parcours en over de bijdragen van provincie en het rijk. Volgens de fracties is een begrote bijdrage van 1 miljoen door de provincie niet gerealiseerd en is ook de rijksbijdrage nog niet helder.

Tourwethouder Jeroen Keijkamp kan zijn borst nat maken want het zijn relevante vragen die een antwoord behoeven. De Utrechters is immers een transparant stadsbestuur belooft en daarbij past een helder financieel plaatje voor het grootste evenement dat deze stad ooit binnen zijn grenzen zal hebben gehad.

Overigens melden de fracties dat ze, ondanks hun eerdere tegenstem, hopen dat de Grand Depart een groot succes wordt en dat hopen heel veel Utrechters met hen.