Smith: Tour in Leeds groot succes
Gepubliceerd: maandag 15 september 2014 16:12
Iedereen in Utrecht is uitgenodigd, kom naar Leeds, kom naar the Yorkshire Dales. Peter Smith vindt Utrecht ‘a beautifull place’, maar de Tourstart was dit jaar in zijn eigen Leeds en daar moeten we dus heen.
Smith is maandag en dinsdag met drie collega’s uit Leeds in Utrecht om ervaringen uit te wisselen. De stad Leeds en het regiobestuur van Yorkshire in Noord-Engeland hadden eerder dit jaar de Grand Depart van de Tour de France in huis en daar kan Utrecht, waar de Tour de France volgend jaar van start gaat, wel iets van leren.
Wat kan Utrecht leren? Leedsprojectleider Smith: “Vooral veel en zo vroeg mogelijk communiceren met de rest van het land dat als ze naar Utrecht komen volgend jaar, dat ze dat zoveel als mogelijk moeten doen met het openbaar vervoer en als ze met de auto komen, dat die vele wagens worden opgevangen op speciale parkeerplaatsen.”
Dat die vroegtijdige communicatie in Engeland goed werkte bleek tijdens de drie dagen dat de Tour in Engeland was. Slechts 13 (!) auto’s moesten worden verwijderd van de meer dan 1000 kilometer route dwars door het land. En de grote groepen mensen waren goed te verwerken. Op een dag gingen circa 243.000 passagiers door het station van Leeds op weg naar de route waar de rijders zouden passeren. En dat ging bijna zonder problemen.
En wat ook een goede tip is, creëer plekken waar grote menigtes de wedstrijd op grote schermen kunnen volgen. Zo verspreid je de drukte over de hele stad. En dat is nodig, bijna 200.000 mensen alleen al kwamen naar Leeds om de Tourrijders alleen maar langs te zien rijden, er was daar geeneens sprake van een wedstrijd, alleen maar zwaaien.
Smith: “De mensen wilden deel uitmaken van het evenement. Velen kenden het wielrennen niet eens, maar het evenement trok ze aan.”
Bijna vier miljoen bezoekers werden geteld langs het parkoers, dat waren er meer dan de verwachte 3 miljoen. De Engelsen waren blij verrast met die aantallen. En nu maar hopen dat al die belangstelling zich ook uitbetaald, ook internationaal want de televisiebeelden gingen naar miljarden kijkers over de hele wereld. “In Leeds is een middeleeuws kasteel en daar melden zich nu al Chinezen en Japanners die zeggen dat ze dit gezien hebben op de televisie.”
Die ‘reclamespot’ op televisie kostte de Engelsen circa 28 miljoen pond. De eerste berekeningen laten zien dat in drie dagen Tour in Engeland voor bijna 100 miljoen pond is omgezet, met name in de horecasector met drank, eten en overnachtingen in hotels en bed & breakfast-voorzieningen. Ook talloze tijdelijke campings werden bij boeren opgezet om de belangstellenden, tegen betaling, op te vangen.
Volgens Smith ging het niet alleen maar om het bevorderen van het toerisme. De bevolking van Leeds werd met de Tour de France ook gestimuleerd regelmatiger de fiets te pakken, niet alleen voor een tochtje door de dalen, maar ook voor het woon- en werkverkeer. Of dat gelukt is, moet nog gaan blijken.
De Grand Depart werd een groot succes in Engeland waar zelfs een omweggetje werd gemaakt zodat ook leden van het koninklijk huis naar de wielrenners konden zwaaien (saillant detail: elke wielrenner die prinses Kate een hand heeft gegeven is niet in Parijs aangekomen).
Een groot deel van het succes mag, zegt Smith nadrukkelijk, worden toegeschreven aan de circa 10.000 vrijwilligers die langs het parkoers en in de dorpen en steden een bijdrage leverden aan de goede afwikkeling. Zonder hen kon de organisatie dit grote evenement niet aan. Zorg dus voor voldoende vrijwilligers, ook dat is een tip aan de stad Utrecht van de collega’s uit Leeds. Maar komt u nu eerst naar Leeds en bezoek ook die mooie Yorkshire Dales.