Replica De Meern-1 vaart over de singel
Gepubliceerd: dinsdag 7 juli 2020 16:04
De Romeinen zijn niet terug, maar het 25 meter lange vrachtschip Per Mare ad Laurium (PMAL) lijkt die indruk wel te geven. Sinds afgelopen zondag vaart deze replica van de circa 2000 jaar oude De Meern-1 (in 2003 opgegraven in Leidsche Rijn) in de singel en (eenmalig) Oudegracht proefrondjes met als doel vanaf volgend jaar educatieve vaartochten aan te bieden.
Dinsdagmiddag voer de PMAL (latijns voor Laura aan zee) over de singel met medewerkers van het landhuis Wickenburgh uit 't Goy bij Houten. Ze waren voor de gelegenheid in historische kledij.
Het initiatief voor de bijzondere rondvaartboot komt van Theo van Wijk (die vorige week een Maartenspenning kreeg voor zijn bijdrage aan de ondergrondse attractie DOMunder op het Domplein) en stadsarcheoloog Erik Graafstal (die betrokken is bij het Museum Hoge Woerd in Leidsche Rijn waar De Meern-1 te zien is). Zij ontdekten dat de replica van De Meern-1, na bijna 10 jaar in Woerden te hebben rondgevaren, er ongebruikt bij lag en besloten dat het schip dan naar Utrecht moest komen.
Nadat de eigenaar van PMAL, het Utrechts Landschap, het schip heeft laten opknappen bij de Museumwerf in Nieuwegein zijn deze week de proefvaarten gestart. Volgens een enthousiaste Van Wijk is dat voortvarend gegaan. Het 25-meter lange vaartuig vereist wel wat schipperskunst, maar kan heel goed door de singels manouevreren en trok langs de werven en in het Zocherpark veel belangstelling.
Volgens Van Wijk is inmiddels de stichting Romeinse Schepen Utrecht (SRSU) opgericht met als voorzitter Anke Mulder, andere bestuursleden zijn onder andere Broos Schnetz, Cuno van Steenhoven en Michiel Groenland. In de woorden van wethouder Kees van Diepeveen 'een sterk bestuur'. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom toestemming verleend dat het schip een tijdelijke aanlegplaats krijgt aan de Oosterkade voor de proefvaarten.
De stichting gaat het schip overnemen van het Utrechts Landschap en ook een tweede kleinere versie, de Fiducia, die nu nog tot de Museumwerf Nieuwegein behoort. De twee schepen worden beslist 'geen borrelboten' zegt bestuurder Van Steenhoven. Hij zegt dat de plannen zijn om er 'educatieve- en historische rondvaarten' van te maken onder de noemer: van Romeinen tot en met Hoog Catharijne. Aandacht is er voor de Romeinse grens (Limes) en de rol die schepen daarin vervulden, de drie Romeinse castella in en rond Utrecht, de diverse waterlopen als drager van de Utrechtse geschiedenis en de (recente) stedelijke ontwikkeling.
De stichting, die geen subsidie krijgt van de gemeente, verwacht volgend jaar met vrijwilligers enkele keren per week de twee schepen hun rondjes te laten maken over de singels. Ook vaartochten verder dan deze stadsbuitengracht moeten mogelijk zijn zoals de Vaartsche Rijn. De Oudegracht wordt niet aangedaan, dat was deze week een uitzondering.