Meer klachten over onderhoud rolstoelen
Gepubliceerd: donderdag 8 oktober 2015 14:52
Door Zita Eijzenbach - Annemarie Kol zit al ruim twee maanden zonder werkende rolstoel, maar volgens de gemeente Utrecht is zij de enige die problemen heeft met het bedrijf dat voor het onderhoud van de rolstoel moet zorgen.
Kol weet wel beter. Ze is inmiddels een Facebookpagina gestart waar ook anderen melding maken van de hinder die ze ondervinden als gevolg van een slechte uitvoering van de Wet Maatschappelijke ondersteuning (WMO). Het gaat om zorgverleners die door de gemeente zijn ingehuurd.
Ook het PvdA-Ombudsteam neemt de zaak van Kol serieus. Het team zegt geregeld zaken te behandelen waarin de uitvoering van de WMO een ‘hot item' is.
Onlangs deed Annemarie Kol haar verhaal aan Nieuws030. Ze zit inmiddels ruim twee maanden zonder goed werkende rolstoel, omdat zorgverlener Jeremiasse de juiste onderdelen niet tijdig levert. Wanneer Kol contact opneemt met de gemeente met de klacht dat het wel erg lang duurt, meldt de afdeling WMO dat de gemeente niet verantwoordelijk is voor de uitvoering van de reparaties. De gemeente verwijst naar haar zorgverlener, Jeremiasse. Die ontvangt maandelijks een vast geldbedrag voor de rolstoel van Kol, waarmee het onderhoud en de reparatie van de rolstoel betaald moet worden.
Omdat ze er zeker van is niet de enige te zijn met klachten, is Kol de Facebookpagina begonnen en heeft ze ook al twee ingevulde klachtenformulieren ontvangen; één daarvan is van Jacko Cornelissen.
“Toen ik Jacko’s verhaal las, viel mijn mond open. Hij zat 18 maanden zonder werkende rolstoel, maar ook tegen hem heeft de gemeente gezegd dat hij de enige was die een probleem had met de uitvoering van de WMO door de zorgverlener.”
Begint oktober meldt ook Lies Vellekoop van het PvdA-ombudsteam zich bij Kol. Ze heeft de PvdA-fractie in de gemeenteraad inmiddels geïnformeerd over de zaak en Kol toegezegd de klachten met de cliëntenraad van de WMO te bespreken.
Ook Vellekoop zegt al eerder klachten te hebben ontvangen: “We hebben zelfs al eens eerder iemand geholpen met een soortgelijke klacht over de zorgverlener Jeremiasse, maar ook andere zorgverleners laten het afweten.”
Kol kan het nog altijd niet begrijpen. “Vanwege de contracten met de zorgverlener zegt de gemeente niet langer verantwoordelijk te zijn. Dat is raar, want hoe je het ook wendt of keert: de gemeente blijft verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de WMO. Als de leveranciers er een rommeltje van maken, moet de gemeente ze daar op aanspreken. Doen ze dit niet, dan laat de gemeente ook steken vallen.”
Ida Bosma, afdelingshoofd WMO Utrecht, was niet beschikbaar voor commentaar op de uitspraken die de WMO eerder deed over het ontbreken van andere klachten.