Koffiebar 30 ML beste van de stad
Gepubliceerd: woensdag 24 september 2014 10:00
Koffiebar 30 ML in de Mariastraat is onlangs provinciewinnaar geworden van de Misset Koffie Top 100. Landelijk werd de achtste plaats behaald. Andere deelnemers uit Utrecht waren Zuiver (9), De Markt (46), Doppio Espresso (47), Stan & Co (52), Koffie & Ik (65) en Zussen (99).
Verslaggever Remke Polder wilde meer weten over 30 ML en bezocht de zaak waarvan de jury van het horecablad zegt dat het ‘een aanwinst is voor de stad Utrecht, die van minuut tot minuut kijkt naar het weer en temperatuur en daar de koffiemolens op af stelt’.
Eigenaar Frans Kooijman is blij met de uitslag en hoge waardering, maar hangt het niet aan de grote klok: “Wat is nou de beste koffie? Er zijn zoveel verschillende soorten, uit verschillende landen. Er zijn vier of vijf andere goede zaken in Utrecht die specialty coffee verkopen, maar die zie ik niet als concurrenten. Het koffiewereldje is niet heel groot, dus ook in deze scene gun je elkaar het beste. Het is vaak wel zo dat men bij de grote koffieketens veel te veel betaalt voor matige en oude koffie. Bij ons betaal je €2,60 voor een cappuccino van de hoogste kwaliteit en met de lekkerste aroma’s. Dit krijg je alleen als de bonen maximaal drie weken geleden zijn gebrand.”
Volgens Kooyman zijn er naast de machines, de versheid en de kwaliteit van de bonen nog drie andere elementen die zorgen voor een hoge waardering in de bar. "Een goede barista is één. Als deze de dranken op een onjuiste manier bereid, kunnen zelfs de kwaliteit en de versheid het niet meer goedmaken. Daarnaast is transparantie van belang. Niet alleen voor de klanten maar ook voor het bedrijf. Daarom wordt ervoor gezorgd dat ze precies weten waar de koffie vandaan komt. Van het land en de streek tot de boerderij en de boer."
“En natuurlijk ook nog de sfeer in de bar zelf.” Met laag hangende industriële lampjes, een klein bankje met kussentjes, kleine plantjes, muurschilderingen en wat tijdschriften probeert 30 ML het verlengde te zijn van iemands woning. “Voor de vaste klanten zijn we een tweede huiskamer. Mensen kunnen hier werken, afspreken en uitrusten.” Maar volgens Kooyman is dit vooral een plek waar je naar toe kunt gaan voor een lekkere kop koffie.
(Lees ook de beleving van 30 ML, klikhier)
-