Een nieuwe uitdaging voor Vera Carasso
Gepubliceerd: donderdag 26 juni 2014 09:53
Door Anna Neeltje de Boer
“Je hebt twee verschillende soorten museumdirecteuren. De ene heeft een hele lange adem, werkt rustig en doelgericht door. Misschien wel tot zijn of haar 67e. Ik ben van het andere type. Ik ben aangenomen voor een paar jaar. Ik ben gekomen om het verschil te gaan maken”, vertelt Vera Carasso.
In september neemt Carasso afscheid als directeur van Museum Speelklok. Het is tijd voor een nieuwe uitdaging. Ze slaat een nieuw pad in en gaat aan de slag als zakelijk directeur van het conceptbureau Creatuals in Amsterdam.
“Ik zit hier nu vijf jaar. Eigenlijk had ik gedacht dat ik hier korter zou zitten.” Voor Carasso was het duidelijk dat de tijd gekomen was om te gaan. “Ik werk met heel veel energie. Het komt uit mijn tenen. Als je merkt dat je niet meer zo veel energie krijgt van wat je doet, is het tijd om keuzes te gaan maken.”
Ongeveer een jaar geleden merkte ze dat ze niet meer zo veel energie haalde uit haar werk als voorheen. “Er waren nog wel een aantal dingen die ik graag wilde afmaken. Overigens blijft er genoeg werk liggen, maar dat is voor de volgende directeur. Er lopen namelijk altijd projecten.”
Carasso vindt dat ze een mooie tijd achter zich laat. “Ik ben trots op wat we gedaan hebben met de Museumexpeditie. De individuele bezoeker kan zelf rondlopen en dingen ontdekken. Muziek en techniek stonden centraal in de expositie. We hebben muziekinstrumenten die vanzelf spelen. Vroeger hadden de mensen ook muziek in huis, dat was dan ook live. Het leukste is dat de muziekinstrumenten tegelijk kunnen spelen. We willen en kunnen veel laten horen. Doormiddel van audio-opnames, verhalen, hoorspelen en filmpjes.”
Museum Speelklok werd opgericht in 1957. “De kracht hier zijn altijd de rondleidingen geweest. Die zijn ontzettend leuk en die hebben we uiteraard nog steeds. Je bent dan afhankelijk van de kwaliteit van de rondleider. Er was nog weinig gelaagde kennisoverdracht. Tegenwoordig moet je veel verschillende soorten bezoekers kunnen bedienen. De mensen willen zelf doen, zelf ontdekken. Sommigen willen echt de headlines meekrijgen, anderen willen de diepte in.
Mijn doel was om die verschillende doelgroepen te kunnen bedienen. Daarbij vliegen tegenwoordig de verschillende tentoonstellingen je om de oren. Mensen hebben een hoop keuze. Je wil niet alleen bezoekers trekken, maar ook herhaalbezoekers.”
Carasso is trots op het museum en trots op de ontwikkelingen die het heeft doorgemaakt, maar daar wil ze zeker niet alleen de credits voor opeisen. “Ik werk samen met een team van mensen. Zij zorgen voor continuïteit. Natuurlijk geeft een directeur zijn of haar eigen draai, maar dat team is heel belangrijk. Een goede directeur zorgt, vanuit mijn oogpunt, dat de ideeën en de energie uit het team komt.”
Dat vertrouwen zorgt er voor dat ze met een goed gevoel in september het museum kan verlaten. “Ik ben niet onvervangbaar en daarbij kan ik goed loslaten. Er lopen een aantal projecten. Ik verheug me erop te zien wat mijn opvolger hiermee gaat doen. Een van de projecten die nu loopt staat in de startblokken. Ik heb meegedacht in de conceptfase. Maar het kan nog alle kanten op.”
“Ik begon met een piek met de tentoonstelling Sing Song. Het aantal bezoekers was fantastisch. Het museum is verbouwd, maar in tegenstelling tot andere musea hebben wij de deuren niet dichtgegooid. Dat was wel spannend. Je moet je op verschillende dingen focussen. Dit zorgde voor minder bezoekers, maar dat is logisch. Met Cheers ging het al beter en Moving Magic loopt heel erg goed. Maar er valt nog veel te oogsten.”
Ze is enthousiast als ze het over haar nieuwe plannen heeft. “Ik vind het ontzettend spannend. Het is een beetje een experimentele stap. Creatuals is een klein bedrijf dat voornamelijk met freelancers werkt. Ik heb er heel veel zin in.”