Bewegwijzering opnieuw op de schop
Gepubliceerd: woensdag 23 juli 2014 11:59
De Vindbaarheid van het stadscentrum, en dan is Vindbaarheid dus met een hoofdletter geschreven. Wethouder Lot van Hooijdonk maakt er werk van.
Nou klinkt dat heel parmantig van de wethouder, maar het bewegwijzeren van routes naar en in de binnenstad van Utrecht is al jarenlang een lastige zaak. Nog maar vier jaar geleden presenteerde haar GroenLinksvoorganger Mirjam de Rijk een aantal nieuwe ANWB-borden dat getooid is met een Dick Bruna-beeldje onder de titel 'Utrecht, stad van mijn hart'.
Symbolisch haalde Lot van Hooijdonk dinsdag een verwijzing naar het Molukse museum van een van de ANWB-palen omdat het museum al een tijdje niet meer bestaat. Onderdeel van de actie Vindbaarheid is verouderde informatie te verwijderen. Overigens had dezelfde paal geen verwijzing naar het nabijgelegen Wijk C-museum die wel degelijk nog steeds bestaat.
Het probleem met de bewegwijzering is dat het lange tijd een ratjetoe was met de borden. De ANWB-borden voor voetgangers gaf meer uniformiteit en een verbetering, maar het is nog onvoldoende. Ondanks het feit dat veel mensen tegenwoordig op hun mobiele telefoon over plattegronden beschikken, is er in de binnenstad slechts op enkele plekken zo'n publieke kaart te vinden. De wens is dat er meerdere nieuwe kaarten op looproutes komen.
Op initiatief van Centrum Management Utrecht is de gemeente een nieuw overleg gestart met allerlei partijen zoals winkeliers en toeristische organisaties om de vindbaarheid van Utrecht te verbeteren. Dat geldt ook voor bewegwijzering naar de binnenstad voor auto's en fietsers en de mogelijkheden voor parkeren. Daarvoor worden digitale routes aangemaakt zodat navigatiesystemen van auto's daar op kunnen werken.
De gemeente denkt ook nog na over de aanduiding van gebiedsdelen omdat termen als 'centrum oost' of 'centrum west' nogal vaag blijken. Hoe het dan wel moet? Dat is nog onbekend. De steeds meer voorkomende aanduiding met kwartieren, zoals Museumkwartier, is niet per se een verbetering en vooralsnog vooral bedoeld om winkeliers samen te brengen.