Aleid in zwart, wit en vele tinten grijs
Gepubliceerd: donderdag 16 april 2015 18:15
Door Vincent Oldenborg - Op het moment dat de donderdagmiddag over gaat in de donderdagavond verzamelt zich in het Utrechtse stadhuis een groepje mensen om getuige te zijn van de voortzetting van een traditie die al vanaf het vroege begin van de vorige eeuw bestaat.
(oud) Wethouders, (oud) raadsleden, vertegenwoordigers van het culturele veld, ambtenaren en (foto)journalisten wachten onder het genot van een drankje op het moment dat oud-burgemeester Aleid Wolfsen, net als al zijn illustere voorgangers, een plekje krijgt in de eregalerij van portretten van de Utrechtse burgervaders en moeders.
Was het in het verleden zo dat de oud-burgemeester zelf kon bepalen wie het kunstwerk mocht maken, zo koos burgemeester Annie Brouwer voor Marthe Röling, tegenwoordig kan dat in een stad die we samen maken natuurlijk niet meer.
Op initiatief van Jesper Rijpma (cultuurwoordvoerder voor de VVD in de vorige raad) verzocht de gemeenteraad in januari 2014 aan het toenmalige college om alle Utrechters een kans te geven om mee te dingen naar deze eervolle opdracht. Het college stemde hier, na een eerdere aarzeling, ruimhartig in toe.
Een jury bestaande uit Jules van de Vijver (HKU), de eerder genoemde Jesper Rijpma en Aleid Wolfsen zelf kregen een ruime keuze aan kunstwerken en voorstudies voorgeschoteld en uiteindelijk kozen zij voor de bekende Utrechtse tekenaar, fotograaf en entertainer Kees Wennekendonk.
Na korte speeches van de huidige burgemeester Jan van Zanen en de kunstenaar werd het werk feestelijk onthuld en sprak de geportreteerde Wolfsen zijn waardering uit aan het adres van Kees en aan zijn collega’s in de jury.
Wennekendonk die enige jaren geleden in het Utrechts Nieuwsblad een serie tekeningen van bekende Utrechters, zoals voetballer Robbie de Wit en advocaat Bernhard Tomlow publiceerde, heeft opnieuw een mooi kunstwerk van een markante Utrechter afgeleverd. Aleid in zwart, wit en vele tinten grijs. Een tekening die ongetwijfeld een waardige plaats zal krijgen tussen al die andere bestuurders die, elk op hun eigen manier, mede de geschiedenis van Utrecht bepaald hebben.
In de potloodtekening is een detail verwerkt dat verwijst naar de betrokkenheid van de oud-burgemeester bij het binnenhalen van de Tour de France naar Utrecht. Het betreft de stropdas waarop wielrenners te zien zijn.