50 jaar NS-logo in expositie
Gepubliceerd: zondag 27 mei 2018 12:21
Persbericht Spoorwegmuseum - De president-directeur van NS, Roger van Boxtel, en ontwerper Gert Dumbar openden zaterdagmiddag in het Spoorwegmuseum de tentoonstelling 'Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl'.
Met de tentoonstelling viert het Spoorwegmuseum het feit dat een halve eeuw geleden NS overstapte op de destijds vernieuwende huisstijl. Sinds de invoering in 1968 zijn de gele treinen en het herkenbare blauwe logo onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse Spoorwegen. 'Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl' is tot 28 oktober te zien in het Spoorwegmuseum.
Het zijn bekende kleuren in het Nederlandse landschap, het geel en blauw van de treinen van NS. Ook het bijpassende logo is bij iedereen bekend. Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat NS deze nieuwe huisstijl introduceerde. In de tentoonstelling ’Baanbrekend design, 50 jaar NS Huisstijl’ laat het Spoorwegmuseum zien waarom NS de nieuwe huisstijl invoerde, hoe men tot het alom geroemde logo kwam en waarom het zo'n succes werd. Ontwerper Gert Dumbar
Het logo werd ontworpen door de jonge ontwerper Gert Dumbar, die destijds met de NS huisstijl behoorlijk naam maakte in de designwereld. Een halve eeuw later hebben het logo en de huisstijlkleuren nog steeds niets aan zeggingskracht ingeboet.
De tentoonstelling is te zien in een zogeheten de Mat ’64, de eerste treinenserie die in de nieuwe kleuren de fabriek uitrolde. Deze nog overgebleven Mat 64 is speciaal voor deze tentoonstelling opnieuw in de originele kleuren opgeschilderd door de vrijwilligers van het Spoorwegmuseum en staat in de grote hal van het museum.
Een tijdloos ontwerp
RTV-Utrecht-medewerker Ties Karabacak maakte de documentaire Een Tijdloos Ontwerp die nog terug te zien is op https://www.rtvutrecht.nl/gemist
In 'Een tijdloos ontwerp, 50 jaar NS huisstijl’ uit komen diverse betrokkenen aan het woord. Conservator van het Spoorwegmuseum, Evelien Pieterse, vertelt over de vele verschillende kleuren en logo’s die in het verleden bij de spoorwegen werden gebruikt en de vele pogingen die NS deed om hier eenheid in te krijgen.
Drs. Geurt Hupkes (90 jaar) werkt in de jaren 60 bij de op dat moment verlieslijdende NS als hij over het begrip huisstijl hoort. Hij bedenkt dat het precies is wat het bedrijf nodig heeft. Hupkes begeleid het proces en heeft regelmatig contact met de ontwerpers.
Gert Dumbar wordt speciaal door ontwerpbureau Tell Design voor deze klus aangetrokken. Hij vertelt in de documentaire hoe hij kwam tot het beroemde logo en de herkenbare gele kleur van de treinen. De briefing voor de ontwerper was: "Het gewenste bedrijfsbeeld moet eigentijds, mannelijk, niet ambtelijk, accuraat en dynamisch zijn". Het resultaat, de gele treinen en het iconische logo, bepalen nog steeds het beeld op het spoor.
Tentoonstelling Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl
27 mei t/m 28 oktober 2018
Het Spoorwegmuseum