Iedere maandag en donderdag schrijft steeds een andere Utrechter op Nieuws030 een persoonlijk verhaal over een kunstwerk dat ergens in onze stad in het openbaar te zien is. Lees hier meer over deze serie. Dit is deel 38 in 'de Utrechtse beeldengalerij'.
   

Door Kees Visser

Toen mijn vader in 1979 plotseling overleed, wilde mijn moeder dat zijn auto - een degelijke Volkswagen - zou worden verkocht en dat de opbrengst zou worden verdeeld onder hun kinderen, mijn zus en mij. Mijn vrouw en ik besloten van dat geld een blijvende herinnering aan hem te kopen.

Onze keuze daarvoor was snel gemaakt. Pieter d’Hont (1917-1997), beroemd lokaal beeldhouwer, had vanuit zijn atelier aan de Tolsteegsingel vele fraaie en aansprekende werken voor de stad gemaakt. Voorbeelden van zijn veelzijdigheid en kunstzinnige kwaliteit zijn het beeld van Anne Frank op het Janskerkhof, de timpaan op de voorgevel van het stadhuis en de enorme bronzen bizon die hij als symbool van aardse oerkracht voor de Beneluxlaan ontwierp in opdracht van de Koninklijke Maatschappij Wegenbouw.

Ons oog viel op het door ons als symbolisch beschouwde beeld 'Man met kind / de vooruitgang' dat hij in 1985 ontwierp voor het park Transwijk op het Kanaleneiland. Een aantal kleine, ook bronzen, kopieën werd te koop aangeboden. Eén ervan konden wij bemachtigen en deze staat sindsdien prominent in onze woonkamer als een solide herinnering aan mijn vader Jan Albertus Visser.

Zoals het in 1998 uitgegeven boek 'Beelden in de stad' staat beschreven: "een grote vent met machtige borst draagt een klein kind op de schouders, de armen hoog in de lucht houdend, in typerende d’Hont stijl met een huid die is opgebouwd uit kleine stukjes klei, voor een nieuwbouwwijk een toepasselijk zinnebeeld van de vooruitgang."

D’Hont had er trouwens ook nog een bijbels thema aan gekoppeld: de traditionele verbeelding van de heilige Christophorus die Christus naar de overkant van de rivier draagt. In deze tijd is het vooral een blikvanger in het park. Vier meter hoog torent de lopende man boven alles en iedereen uit.

Onze kopie heeft een meer bescheiden betekenis, 24 centimeter hoog, een mooi en stijlvol saluut aan een dierbare vader en ook aan Pieter d’Hont. 

Kees Visser met een kleine 'Man met kind' (foto: Ton van den Berg)

PS1. Meer lezen over dit kunstwerk kan hier (site gemeente Utrecht)

PS2. Het kunstwerk staat op deze locatie (Google Maps)

PS3. Kees Visser was dertig jaar lang hoofd Stedenbouw van de gemeente Utrecht. Hij heeft vele boeken op zijn naam staan, waaronder 'Dertig jaar Stadsontwikkeling in Utrecht, 1970-2000', 'De singel van Utrecht - een wandeling', 'Jeremie in Utrecht; een brug verhuist, een station komt terug', 'Tien jaar Gastheerschap en Cultuur' en 'Knap en fatsoenlijk, drie 19de eeuwse protestantse woonbuurtjes in Utrecht-Oost' (zie: dit artikel op Nieuws030). 

PS4. Over de kunstenaar: zie deze site over Pieter d'Hont. In deze serie kwam eerder zijn beeld Trijn van Leemput aan bod.

   

Dit is de keuze van Arjan den Boer, publicist en hoofdredacteur van het tijdschrift Oud-Utrecht (39).

Hier leest u de vorige aflevering (37).

En hier een overzicht van alle bijdragen.