Welvaart Utrecht 40 - Compacte bebouwing in Beurskwartier
Gepubliceerd: vrijdag 2 juni 2017 07:00
De rubriek Welvaart Utrecht over de opkomst van de stad in de afgelopen vijftig jaar, iedere maandag, woensdag en vrijdag in Nieuws030. Vandaag deel 40.
Louis Engelman - Op 1 april 2015 werd het startsein gegeven voor de tweede ontwikkelfase aan de westkant van het station: het Beurskwartier. Een nieuwe structuurvisie zal aangeven wat er vanaf 2023 wordt veranderd en gebouwd in het gebied dat ruwweg wordt omsloten door de Croeselaan, Graadt van Roggenweg en het Merwedekanaal.
De ontwikkelingen zullen grotendeels op het terrein van de Jaarbeurs plaats vinden. Maar het Westplein wordt daar ook bij betrokken, evenals de bouwactiviteiten langs de Van Sijpesteijnkade.
De Jaarbeurs trekt meer in westelijke richting en verplaatst de grote parkeerterreinen P1 en P3 naar de overkant van het kanaal. Daar is achter de bestaande parkeergarage een nieuwe garage gepland. Het overige deel blijft open parkeerplaats. Aan de Croeselaankant ligt de ondergrondse garage onder het nieuwe Jaarbeursplein.
De vernieuwde beurshallen strekken zich – op dezelfde plek als nu – meer als een langwerpig blok uit langs het Merwedekanaal. Op de vrijgekomen ruimte is plek voor een gemengde bebouwing van woningen/appartementen en kantoren. Daarbij is een keuze gemaakt voor een variatie in hoog- (90 meter) en laagbouw.
In het gebied zullen in totaal zo’n 3000 appartementen worden gebouwd (tezamen 350.000 m2). Daarnaast is er plek ingeruimd voor 50.000 m2 werkoppervlak. Mocht er voor deze kantoorbestemming economisch geen belangstelling meer zijn, dan kunnen ze tot woonplek worden omgevormd.
De circa zesduizend nieuwe bewoners worden sterk gestimuleerd om zich per fiets, te voet of met het openbaar vervoer te verplaatsen. Wel is er plek voor een aantal deelauto’s. Wie toch een eigen auto wil hebben, zal deze aan de overkant van het Merwedekanaal moeten stallen.
In het plan is een deel van de bestaande huizenrand langs de Croeselaan verdwenen. Dit tot verdriet en boosheid van de huidige bewoners. Zij moeten plaats maken voor nieuwe bebouwing en de inrichting van een stadspark.
Prominent in de hele opzet is het ‘Healthy Urban Quarter’. In deze bebouwing – tegenover het Beatrixgebouw - moet een mix komen van wonen, werken, ontspanning, cultuur en horeca. Dit complex zal naar verwachting al zijn opgeleverd voordat het totale vernieuwingsplan van start gaat.
Er tegenover, maar ook langs de Croeselaan, komt het nieuwe 4-sterren Amrathhotel met 250 kamers, bar, restaurant en diverse zalen. Daar bovenop wil men 22 verdiepingen bouwen met circa 350 koop- en huurappartementen in verschillende afmetingen. De bezoekers van het hotel parkeren hun auto in de Jaarbeursgarage.
Dwars door het gebied van de Jaarbeurs zal een Centrumboulevard worden aangelegd. Deze loopt dan vanaf het kanaal tussen de noord- en zuidhallen door, gaat langs de nieuwe bioscoop Kinepolis, tussen het Healthy Uraban Quarter en het Amrathhotel door en kruist de Croeselaan richting Jaarbeursplein en station. Van daaruit kan er worden gekozen voor een route via HC naar het Vredenburg of via de Moreelsebrug naar de Mariaplaats.
Volgende deel: Wordt barrière-gevoel Westplein weggenomen?