Henk Westbroek - Iedereen die een heel klein beetje oplet ziet wel eens een vrachtwagen met een container rijden. De mensen die ietsje meer dan een piepklein beetje opletten, zien langs snelwegen wel eens een bord staan waarop onder een kindertekening van een vrachtwagen 'weegpunt' staat.

Die weegpunten werken zo: je rijdt met vrachtwagen en al een grote weegschaal op. Je trekt het gewicht van de auto af van het totale gewicht dat de weegschaal aangeeft. Dan weet je daarna tot op de gram nauwkeurig - voor de accijnzen bijvoorbeeld - hoeveel liter Cognac er vervoerd wordt.

Binnenkort moeten alle containers voordat ze op een zeeschip mogen worden geladen eerst netjes gewogen worden. Dat komt omdat de vervoersprijs van een container die geladen is met luchtig gestapeld eiderdons, beduidend lager is dan die van een container vol brokken lood. Dit vraagt als het ware om gewichtig gesjoemel, wat dan ook volop schijnt te gebeuren.

Bij het laden van het schip worden de zogenaamd vrijwel gewichtsloze containers hoog op elkaar gestapeld. Tijdens zware storm op zee kunnen dan een paar van die eigenlijk loodzware bakken uit hun vederlichte containerboeien breken en in hun val overboord andere containers meesleuren. Veel containers blijven vervolgens net onder het wateroppervlakte drijven waardoor zo maar kan dat een zeilscheepje dat bezig is met een reis om de wereld er met volle vaart op te pletter vaart. Of een klein vissersbootje. Of, erger nog, dat een cruiseschip vertraging oploopt.

Kortom, er is veel voor te zeggen om precies te willen weten hoe zwaar elke container is, om overbeladen te voorkomen. Ik heb u net al verteld hoe dat met containers op vrachtauto’s gedaan wordt, dat wegen. Omdat ook bekend is hoe zwaar een leeg treinstel is, kan het gewicht van per trein vervoerde containers ook doodsimpel worden bepaald.

Maar ik heb veel te makkelijk praten, want ik zit niet in de Rotterdamse Haventaskforce Containerwegen’. Die denktank  is na een jaartje intensief nadenken, overleggen en vergaderen naar buiten gekomen met de schatting dat het wegen van 1 container minstens 150 euro moet kosten. Dat heeft u net als ik op Radio 1 en op BNR radio ook vast gehoord.

Omdat er volgens de Rotterdamse Haven zelf vorig jaar 12.297570 containers Rotterdam in- en uitgingen, gaat het wegen van die dingen dus op jaarbasis ruim 1,8 miljard kosten.

De taskforce gaat nu lang nadenken, overleggen en vergaderen over de vraag wie die kleine tweeduizend miljoen weegkosten moet gaan ophoesten. Uit betrouwbare bron weet ik al dat het containerbegrip 'rijkssubsidie' geen taboe is.

De uitvinder van de container - 50 jaar geleden - was trouwens eigenaar van een klein Amerikaans transportbedrijfje, ene Malcolm McLean. Het leek hem wel handig - bij verhuizingen bijvoorbeeld - een container neer te kunnen zetten om die later, als hij leeg was, weer op te komen halen. Dan kon de vrachtwagen intensiever gebruikt worden.

De vakbonden van havenwerkers hielden containergebruik ruim 10 jaar tegen. Omdat het arbeiders de kans ontnam om pijnlijke rugklachten op te lopen bij het leegsjouwen van zeeschepen. Toen een Schotse  producent van Whisky - als eerste in Europa - flessen dure drank in containers naar Amerika verscheepte en de flesbreuk daardoor terugliep van 3 op de tien naar 1 op de honderd , begon de container aan haar zegetocht.

(Deze column is eerder verschenen in De Oud-Utrechter en is met toestemming van de auteur overgenomen.)