Roger Vleugels - Op 2 juli sluit het busstation aan de centrumzijde van de OVTerminal voor een jaar of twee-drie. Na die periode komt er een kleiner busstation op die plek voor terug. Tot die tijd stoppen alle bussen aan de Jaarbeurskant. Vooruitgang? Oordeel zelf:

++ Er zijn niet één maar twee busstations aan de Jaarbeurskant: busstation Jaarbeurszijde, perrons C en D, en het 300 meter verder gelegen bus/tramstation Jaarbeursplein, perrons G en H. 300 meter afstand tussen beide is geen service aan de reiziger en bepaald anders dan oorspronkelijk gepland. 

++ Perron G is nooit de bedoeling geweest. Dit perron is er pas begin dit jaar bijbedacht na berichten van de bouwers dat bij nader inzien aan de centrumzijde tijdens de bouw geen ruimte over zou blijven voor zelfs maar een afgeslankt busstation.

Ofwel begin dit jaar werd duidelijk dat alle bussen, althans voor twee-drie jaar, naar de Jaarbeurszijde zouden verhuizen. U-OV was vervolgens van mening dat dit niet erbij zou passen op de perrons C en D en fabriekten er, op 300 meter afstand, een totaal nieuw perron bij: Perron G. 

Perron G is donderdag nog in gebruik als taxistandplaats. Foto: Ton van den Berg

++ Neem je service aan de reiziger als uitgangspunt bij het verdelen van de bussen over de perrons C en D enerzijds en G anderzijds dan lijkt voor de hand liggend om bussen met min of meer gelijke routes of bestemming bij elkaar te plaatsen. Dat is niet gebeurd. Wel bij elkaar plaatsen had betekend dat veel mensen een dubbele kans op een snel vertrekkende bus gehad zouden hebben.

De ene buslijn naar Zuilen halteert bij C/D de andere bij G. Dit geldt ook voor Overvecht, voor Vleuten/De Meern/Terwijde en voor Gorinchem.

Als je iets moet verdelen over de perrons C/D en G zet dan enkele stand alone lijnen bij G, bijvoorbeeld de lijnen 12, 18 en 28, Rijnsweerd en Uithof, en verder alle lijnen, netjes gegroepeerd op de perrons C en D.

++ Overigens passen de lijnen die nu op perron G geplaatst zijn met gemak op de perrons C en D als lijn 12 naar G gaat [en 18 en 28 daar blijven] en als tenminste één van de uitstaphaltes opgeheven wordt.

Overzicht Jaarbeursplein e.o. Illustratie: U-OV

De mening onder vervoersontwikkelaars dat een groot busstation niet zonder uitstaphaltes zou kunnen, verdient het om eens goed tegen het licht gehouden te worden.

++ Perron H, het tramperron, was als tijdelijk bedoeld. Na de planning heeft de gemeenteraad het goedgevonden dat de tram niet bij perron D of het verdwenen perron E zou gaan halteren, maar naast het hotel op een plek die nu perron H gaat heten.

Een dom besluit aangezien dit voor iedere reiziger 300 meter extra lopen betekent. [Bijkomend: Dit blijft nog zeker vijf jaar zo want ook na ingebruikname van de tramlijn naar de Uithof kunnen de Nieuwegein/IJsselstein trams niet doorrijden naar centrumzijde omdat dit type tram daar niet op de perrons past.]

++ Neem je service aan de reiziger als uitgangspunt dan is het onbegrijpelijk dat de zuidertunnel onder de OVTerminal niet doorgetrokken is naar de perrons C en D.

++ Om te kunnen klagen over al deze verslechteringen en over het vele lopen moet je wel eerst de perrons weten te vinden.

In de hal van de OVTerminal zijn de perrons 1 tot en met 21 van de NS prima te vinden. De perrons C, D, G en H van de bussen zijn aangegeven in letters meer dan 10 keer kleiner dan de cijfers van de NS perrons. C, D, G en H zijn letterlijk pas leesbaar als je er min of meer bijstaat. Althans voor C en D. Het er pas vanaf maart bijgeplande perron G heeft nog geen goede aanduidingen [papieren aanduidingen zijn slordig op enkele van de lichtbakken geplakt]; perron H is in de aanduidingen, op één papieren vermelding na, totaal vergeten. Voor de tram is er alleen het tram-icoontje.

++ de vertrektijden van de bussen en trams op de perrons staan op schermen met letters opnieuw vele malen kleiner dan voor de treinen op de NS perrons. Ook hier geldt je moet tot vlakbij lopen eer ze leesbaar zijn. 

Het U-OV prutst wat in de rondte, legt perrons op 300 meter van elkaar; trekt bussen met vergelijkbare bestemming uit elkaar; hanteert slechte perronaanduidingen en slechte vertrektijdenaanduidingen; en roept bij problemen: ligt aan de bouwers; ligt aan de gemeenteraad; ligt aan de NS; ligt aan ProRail.