Roger Vleugels - Op het stuk sneltramspoor dat nu aangelegd wordt tussen halte Jaarbeursplein en het Centraal Station Centrumzijde zullen de komende 5-10 jaar geen passagiers reizen. Sterker nog: het mag niet en het kan niet.

De al bestaande sneltram van IJsselstein en Nieuwegein met als eindhalte Jaarbeursplein is een hoge-vloertram. Deze tram kan geen passagiers laten in- of uitstappen aan de andere kant van het station, want die halte krijgt lage perrons voor de Uithoflijn: een lage-vloertram.

De trams van de bestaande lijn mogen niet doorrijden naar de halte aan de centrumzijde van het Centraal Station. Uit een hoge-vloertram uitstappen bij een laag perron levert namelijk een te gevaarlijke klauterpartij op.

Deze trams kunnen dus ook niet, enkele keren per uur, doorrijden naar de Uithof, wat handig geweest zou zijn voor mensen uit Nieuwegein-Noord en Kanaleneiland.

De nieuwe trams van de toekomstige Uithoflijn kunnen op hun beurt niet doorrijden naar de halte Jaarbeursplein. De deuren van deze lage-vloertram kunnen fysiek niet open bij een hoog perron.

Met andere woorden op het bruggen- en tunnelcircus dat nu tussen halte Jaarbeursplein en halte Centraal Station Centrumzijde aangelegd wordt zullen alleen lege trams rijden voor rangeerdoeleinden.

Passagiers en echt doorgaande trams komen pas als de lijn naar IJsselstein en Nieuwegein omgebouwd is voor lage-vloertrams. Maar er is nog niet één lage-vloertram voor die lijn besteld en nog niet één tekening voor verlagen van de perrons gemaakt. dit gaat zeker 5-10 jaar duren.

Op deze plek past een dankwoord aan het inmiddels opgeheven niet-democratische lichaam BRU. De bestuurders daarvan besloten in hun wijsheid jaren geleden de trams van de Nieuwegein-IJsselsteinlijn een opknapbeurt te geven. Ofwel ze besloten om dat moment niet aan te grijpen om alvast om te schakelen naar een lage-vloertram systeem.

In de woorden van een voorlichter van de gemeente Utrecht: "Ja, dit is nog wel een dingetje." Voor passagiers betekent dit sowieso geen doorgaande trams van centrum naar bijvoorbeeld de woonboulevard.

Er gloort wel een noodoplossing die wij hier graag voorstellen. Aan de centrumzijde is alleen plaats voor twee lage perrons. Op de halte Jaarbeursplein is ruimte voor drie perrons; het is mogelijk om er twee in te richten voor hoge-vloertrams, de oude lijn, en één voor de Uithoflijn met zijn lage-vloertrams. Het is maar een idee.

Maar conclusie is dus wel: het blijft Utrechts gepruts: geen doorgaande lijn en voor velen extra overstappen en/of extra lange overstaproutes. Lopen van de bussen van halte Centrumzijde of van de sporen 1 t/m 4, naar halte Jaarbeursplein is 700 meter. Zo blijft u in ieder geval in beweging.