Arend Ypma - Toen ik zeven jaar geleden in Utrecht kwam wonen als kersverse student viel me meteen al één ding op: Utrecht is een dorp. En of je dit nu wilt accepteren of niet, ieder die zich aan de stad verbonden heeft zal kunnen beamen dat Utrecht een vrije geest bezit. Vandaar ook dat ik nooit last heb gehad van gemeentelijke regels in en rondom het stadscentrum.

Nu ben ik inmiddels startend ondernemer. En ik ben erg blij met deze keuze die ik hiervoor gemaakt heb. Utrecht is een levende stad met een scala aan adressen waar men zijn of haar vrije uurtjes kan doorbrengen. Denk maar aan de poppodia of de theaters in onze stad.

Deze podia zullen echter een harde klap te verwerken hebben met het invoeren van de milieuzone. Want hoe komen de bands of danscollectieven naar de podia toe? Juist.

Ook het aanleveren van goederen voor kleine maar juist bijzondere exploitanten in de stad zal in mijn ogen nog een flink rel veroorzaken. Dat gehandicaptenwagens een speciale ontheffing krijgen en wel nog de binnenstad kunnen inrijden, wijst al op een overhaaste invoer van de milieuzone.

Heeft de stad wel nagedacht over de onbedoelde gevolgen van de milieuzone? Over de vele bandjes die EKKO en ACU aandoen, over de theatermakers die Tweetakt en SPRING programmeren? Moeten zij nu allemaal gaan overladen in huurbusjes? Of moeten de prijzen voor kaartjes omhoog zodat de speciale ontheffing betaald kan worden? In een kleine stad - waarin we elkaar weten te vinden - had dit toch besproken kunnen worden met podia en festivals…

Wat mij ook nogal dwars zit is het feit dat eigenaren van een busje of dieselauto van voor 2001 simpelweg de sjaak zijn. Ben je of was je al startend ondernemer? Dan is de kans klein dat je begin vorig jaar hebt gekozen voor een bedrijfswagen van na 2001 vanwege je lage kapitaal en de onwetendheid over de milieuplannen die zich aan zouden dienen.

Er zijn genoeg ondernemers en werkenden die in de binnenstad wonen. Deze mensen hebben tot mei 2015 om zich aan te passen middels een sloopregeling of het kopen van een nieuwe auto. Dat betekent dat zo’n 40% van alle klassieke auto’s in Utrecht op slag niets meer waard zijn. Om over de nieuwe belastingregel voor klassieke diesels nog maar niet te spreken.

Maar het vreemdste aspect van de milieuzone vind ik de clausule waar de Jaarbeurs en haar uitbaters zich aan zullen moeten houden. Dit pand bevind zich namelijk ook nog in de zone, en dat zou betekenen dat elke klant van de Jaarbeurs een bedrijfswagen op euro 4 zou moeten rijden. En dat, kan ik u vertellen, is nog lang niet aan de orde. Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit zal gaan. Zal het een bonnenregen zijn of knijpt de gemeente een oogje dicht?

De markt voor huurbussen ziet dus gouden bergen tegemoet. De ondernemer zal zijn financiële situatie eens goed moeten bezien: Houd ik mijn bus en wacht ik op de mogelijke optie om een katalysator onder de wagen te binden of neem ik afscheid? Dit laatste zou ik toch wel erg jammer vinden daar de stad karakter krijgt van baristi in een oud busje, en van de wijnexploitant die met zijn omgebouwde melkwagen rondrijdt. Of van de bandjes en theatermakers die onze podia beklimmen en bijdragen aan de stad van kennis en cultuur.

Begrijp mij niet verkeerd. Natuurlijk ben ik voor schonere lucht. Maar de milieuzone is naar mijn weten een overhaaste beslissing geweest om voorop te lopen in de groene parade.

Een beter alternatief zou naar mijn weten zijn om auto’s op uitstoot te bepalen in plaats van een bouwjaar. Er zijn namelijk genoeg auto’s van voor 2001 die niet zoveel diesel per kilometer nodig hebben. Ik heb inmiddels gekozen voor een benzine auto. Blij dat ik rijd!

Arend Ypma, namens Utrechts Verbond

-

Donderdag 29 januari wordt er vanuit het Utrechts Verbond een eerste kennisbijeenkomst georganiseerd die voor iedereen GRATIS TOEGANKELIJK is. Het thema: veiligheid op evenementen. Locatie het Huis Utrecht in de Boorstraat.

Er zal tijdens de bijeenkomst door Syan Schaap, directeur Event Safety Institute een gedetailleerde uitleg worden gegeven over het maken van een veiligheidsplan voor evenementen. Daarna is er ruimte voor discussie en oplossingen. Aanmelden kan via: info@utrechtsverbond.nl.

Meer info over de bijeenkomst: klikhier

Iedere twee weken verschijnt op deze plek in Nieuws030 een column van één van de leden van het Utrechts Verbond over (actuele) onderwerpen die voor creatief Utrecht van belang zijn. Reageren? Dat kan via info@utrechtsverbond.nl.