Terlingen - Parade 2019 drijft op gouden formule
Gepubliceerd: maandag 5 augustus 2019 04:15
Jim Terlingen - Gisteren was het de laatste dag van de Parade in Utrecht. In de loop van vandaag verandert het Moreelsepark helaas weer in een vergeten stukje groen.
Het was de 29e keer dat de Parade in de stad was. Voor wie het toch niet kent: dat is een terrein waarop zo’n 80 theater-, dans-, mime- en muziekvoorstellingen worden gegeven in theatertenten. Je betaalt entree voor de voorstellingen en ook voor toegang tot het terrein. Dit laatste bedrag begint overigens wel fors te worden: 8,50 euro, maar gelukkig had de NS in haar blad Spoor een 1-betalen-2-halen-bonnetje. Kijk.
Verder kun je op de Parade ook eten en drinken - favorieten: bier, rosé, witte wijn en sangria - en iedere avond spelen er live-bands die gratis toegankelijk zijn. In juni startte de Parade in het Rotterdamse Museumpark en daarna reisden alle artiesten, medewerkers, tenten en restaurants via het Westbroekpark in Den Haag door naar Utrecht en de laatste halte is nu het Martin Luther Kingpark in Amsterdam. Zie ook: deparade.nl.
Ik ben niet meer zo idolaat van het festival als toen ik een twintiger was - dat zou misschien ook een beetje raar zijn -, maar een feestelijk momentje is het wel als ik zie dat bij het Moreelsepark de tenten weer worden opgebouwd. Wat een bijzondere dingen heb ik daar allemaal al kunnen zien. Loes Luca als Nenette, de Madame Currie Show met tapdanser Peter Kuit, Maarten van Roozendaal, de voorstelling Bingo!, Orkater en zo kan ik wel even doorgaan.
De Parade was Echt Een Ding vroeger. Mijn krant, de Volkskrant, besteedde er veel aandacht aan. En ik vond het geweldig stoer dat mijn lieve nicht Mieke daar in een restaurantje werkte en haar vriend Marcel er wel eens optrad.
De vraag is natuurlijk of De Parade op dit moment Nog Steeds Iets Is. En: zou het nog rendabel zijn? Dat ik niet ineens in de krant lees dat ze failliet zijn… (ik ben een beetje huiverig geworden door al die sluitingen van al die bijzondere winkels in Utrecht).
Het bezoekersaantal lijkt op grond van mijn eigen waarneming wat minder te zijn dan vorig jaar, maar het voelt nog steeds gezellig druk aan. En ik kom wel minder vaak bekenden tegen, maar dat is waarschijnlijk gewoon een leeftijdskwestie.
[Nagekomen bericht: 91.000 bezoeken in Utrecht, meldt de organisatie. Dat zijn er 500 meer dan vorig jaar.]
Voorstellingen
En de voorstellingen dan? Ik zag er vijf, waarvan ik er drie hier wil noemen. Allen met muziek, overigens.
Half-Nederlander-half-Duitser Sven Ratzke was heerlijk in vorm met zijn liedjes van David Bowie. Het podiumdier maakte eerder al eens een Bowie-show, waarvoor de grote meester zelf zijn toestemming gaf en nu gaat hij vanaf augustus de wereld rond met zijn tweede. Volledig in zijn eigen nogal-theatrale stijl. Ook bijzonder: deze kortere Parade-variant was alleen in Utrecht te zien. Die Ratze heeft het wel, hoor.
Dat laatste kun je zéker zeggen van Ellen ten Damme. Ik zag haar vaker, maar zo goed als ze nu voor de dag kwam nog niet eerder. Wát een vrouw, wat een act en vooral wat een tempo. Samengeperst in 45 minuten zong ze, danste ze, verraste ze, sjanste ze èn stond ze op haar handen. De zaal ging plat. Met een lange versie van deze Frans-Arabische show gaat ze op toernee.
Tot slot, het optreden van De Dopegezinde Gemeente. Twintig jaar geleden maakte ik als enthousiasteling al eens een fan-website met daarop: “De Dopegezinde Gemeente, met voorman Pierre van Duijl, maakt muziek uit het hart. Vaak volksmuziek: jiddische liedjes, smartlappen, chansons... De muziek is nooit 'campy', altijd oprecht.” En daar sta ik nog steeds achter. Ze speelden ook nu weer gedreven, waarbij Pierre’s vertolking van Jacques Brel, Bram Vermeulen en Leo Fuld weer regelrecht de onderbuik in gingen. Extra bijzonder was het gastoptreden van Pierre’s dochters Lola en Doris.
De DDG, vaste gasten van de Parade, traden twee keer op in Utrecht, want - weet ook de organisatie: in onze stad bevindt zich hun fan-base. Die fans weten: in november, tijdens het Smartlappenweekend, staan ze als vanouds weer in Marktzicht.
Toekomst
Blijft de vraag: heeft de Parade toekomst? Is de formule sterk genoeg of zit de sleet erop? Wat denkt U, lezer, ervan? Reageer op terlingenschrijft@kpnmail.nl en dan zet ik ze hier onderaan.
---
Als Brabander van origine kwam ik niet op dit soort plekken. Tot het nichtje van een van de bedenkers van de Parade bij mij in de klas bleek te zitten op de middelbare school en mij mee nam naar de Parade. Een paar jaar later werkte ik er en dit jaar ben ik maar liefst zeven keer geweest met mijn kinderen van 1 en 3. Het is een erg fijne plek om te spelen, om dronken te worden, om vies te worden, te genieten van mensen en vooral het goede humeur van iedereen!
Ik weet dat de mensen op de Parade allemaal snoeihard werken tegen niet al te hogen lonen. Ik weet dat ze Rotterdam en Den Haag financieel beter niet kunnen doen en ik weet dat eigenaren (chefkoks, artiesten en directie zelf) financieel de boot in gaan als het een jaar slecht weer is. Maar dat is precies de reden waarom het zo goed werkt. Je staat daar hard en enthousiast te werken omdat het spannend is en creatief (op veler wijze) het uiterste van je vraagt om het maar een beetje rendabel te maken. Daarnaast zie ik de Kinderparade groeien. En dat is goed. Want waarom gaan we nu met z'n alle naar de Lion King? Toch omdat we die film 25 jaar geleden allemaal fantastisch vonden... Qua aanbod aan theater zie ik ook verschil met een paar jaar geleden. De bandjes variëren meer. Ze proberen uit. Er zijn regelmatig jonge makers te zien (die soms ook op hun nek gaan) en oude rotten uit het vak trekken publiek. Parade ga zo door! Ik blijf komen!
Ben van Bokhoven, 5 augustus 18.11 uur
---
Wat een mooi, schilderachtig beeld geeft je bewerkte foto van de Parade. De veelkleurigheid symboliseert het publiek en de variatie in optredens. Elk jaar trekt dat nog steeds veel mensen aan, denk ik. Na twintig jaar geniet ik er zelf ook nog steeds. En wat leuk, ook ik heb Ellen ten Damme en de Dopegezinde Gemeente dit jaar meegemaakt! Ik vond het betoverend en opzwepend met 'la grande dame' en heerlijk intens en uitbundig bij de musicerende mannen. Wat een kwaliteit. En wat een sfeer in de kleine theaters en op het terrein.
In een individualistische samenleving creëert de Parade een warme plek waar mensen – zeker in de stillere vakantieperiode – graag weer samenkomen (ik heb zelf ook genoten van erg fijn gezelschap). En gelukkig kun je een theatervoorstelling niet online kopen of beleven, dus sluiting van theaters op een schaal zoals bij winkels zie ik niet snel gebeuren. Het theaterbezoek zit de laatste jaren ook in de lift.
Voor een bestendige toekomst zou de Parade wel kunnen nadenken over het aantrekken van ouder publiek. Mijn tante Mieke van vijfenzeventig, jong van geest, zei me ‘ik was groot fan, maar nee, ik ga niet meer, ik ben er te oud voor, zit ik tussen al het jonge publiek, dat doe ik niet’. Dat is voor de Parade jammer en dat vind ik zelf ook. Ik ben voor een Parade voor elke leeftijd (met de kanttekening dat je mobiel moet zijn). Dan kan de Parade denk ik nog heel lang een jaarlijkse traditie zijn waar mensen van houden.
Colette Mulder, 5 augustus 11.06 uur
---
Mijn eerste Parades, toen nog Boulevard of Broken Dreams, waren op een veld achter de inktpot. Het was een laagdrempelig festival maar vaak originele voorstellingen, zoals inderdaad de Bingo, de nachtelijke rondrit door de stad, of een film in een tent ,waar een camera constant tegen een boom rende. Het was leuk, maar vooral verrassend. Dat mis ik aan de huidige Parade, nu is dit festival een goed draaiend gesmeerd commercieel feest. De verrassing is voor mij weg. Wat blijft was een leuke plek om zomers met vrienden even bijeen te komen. Niet te lang, want de prijzen voor drank en eten zijn niet mals. Ik ben dit jaar en vorig jaar niet meer geweest, ik heb het wel gezien, het werd -voor mij- saai.
Alf, 5 augustus 8.13 uur
-----
Zie ook: www.jimterlingen.nl