(Met reacties, zie onderaan)

Jim Terlingen - Even een beetje mopperen. Ik ben dol op de drie filmhuizen van Jos Stelling (en laat dat hier op Nieuws030 ook vaak merken), maar de communicatie van het Louis Hartlooper, Springhaver en Slachtstraat kan wel wat beter.

Zie dit nieuwsbericht:

Niks mis mee. Nieuwe websites, nog makkelijker, in één oogopslag, overzichtelijk...positieve berichten. Leuk om te lezen. En ook informatief, dit bericht.

Maareh... waar staat het nieuwsbericht dat de prijzen omhoog zijn gegaan?
De reguliere prijs voor een kaartje is namelijk van 11 euro verhoogd naar 13 euro, ontdek ik net. Slecht nieuws voor de sloebers onder ons. Had ook wel gemeld mogen worden.

En wat zie je als je nu een 10-rittenkaart wil kopen?

Op dit moment is ons 10 Ticket niet meer te koop.
Onze nieuwe producten zijn binnenkort in onze nieuwe shop verkrijgbaar.

Binnenkort? Is dat dan 11 juni? Ik neem het aan, maar het staat er niet... Vaag. En de prijzen van deze kaarten zullen ook wel stijgen, maar dat is gissen.

Communicatie is, vind ik, niet alleen positieve dingen schrijven. Ook helder en open zijn. Dat vinden mensen prettig.

Immer bereid tot advies.

    

Reactie Jos Stelling (woendag 5 juni):

N.a.v. de column van Jim over de begin dit jaar niet gecommuniceerde prijsverhoging in onze filmtheaters wat uitleg/een weerwoord.

Bovenal: het uitdragen van prijsverhogingen staan niet echt bovenaan het lijstje van de gemiddelde (cultuur-)ondernemer. “Dat is logisch” zou Cruijff gezegd hebben.

Wij liepen al enige jaren achter bij de landelijke prijsverhogingen in de bioscopen/filmtheaters en dus hebben besloten om begin dit jaar de prijs wat aan te passen (ongeacht de lengte van de film). Vergeet niet dat bijna de helft van het bioscoopkaartje (na BTW) gaat naar de filmhuur. Een lage entreeprijs is dus ook niet in het belang van de filmdistributeur.

Maar we zijn nog steeds goedkoper dan andere bioscopen of filmtheaters in de grotere steden. Het moment begin dit jaar is gekozen omdat we al enige tijd bezig zijn met een nieuwe website en een daaraan gekoppeld kassa- en reserveringssysteem. Er heeft ons na vijf maanden geen enkele klacht hierover bereikt.

De reguliere 10-ticket komt binnenkort ook weer terug, maar dat wordt dan wel een 8-ticket. Andere kortingsregelingen blijven gewoon bestaan en voor de arme sloebers hebben we natuurlijk altijd nog het bij ons heel populaire en heel goedkope maandelijkse Cineville-abonnement (goed voor meer dan de helft van ons bezoek) en dit allemaal zonder subsidie, hoe is het toch allemaal mogelijk. 😊

Nog een tip voor de echt arme filmliefhebber: op vrijdagavond 9 augustus vertonen wij weer op de Neude een onsterfelijke klassieker in de openlucht: helemaal gratis.

  

Reactie Trix van Lieshout, regelmatige strippenkaartgebruiker (donderdag 6 juni):

Het ongenoegen dat Terlingen uit over de in zijn ogen onvoldoende communicatie mbt de  prijsverhogingen van de drie filmhuizen in Utrecht deel ik volkomen.

Jos Stelling schrijft in zijn reactie dat de 10-ticket een 8-ticket wordt. Ik vermoed dat hij een prijsverhoging bedoelt (van 25%, want die kaart zal waarschijnlijk ook € 80 kosten, denk ik zo). En dit is dan net zo misleidend als de supermarkten ook vaak doen: minder inhoud voor dezelfde prijs…

Los van het feit dat prijsverhogingen (zoals van 11 euro naar 13 euro per kaartje) best wel te begrijpen zijn, is het heel raar en frustrerend dat er in de shop bij de websites van Springhaver en de Slachtstraat niets meer staat over de 10-strippenkaart. Het onderwerp is compleet verdwenen! Je kunt die kaart daar niet meer aanschaffen (terwijl onder 'info & contact' bij 'tickets' de kaart wel gewoon genoemd staat). Alleen op de website van Hartlooper staat het zinnetje dat Terlingen benoemt.

Organisaties  - en daar maken deze filmhuizen zich nu dus ook schuldig aan - houden als zij prijzen gaan verhogen een jubelend verhaal alsof je voordeel gaat krijgen. Want 'er komt vernieuwing, een prachtig nieuwe website waar alles veel duidelijker en makkelijker zal zijn'. Alsof je daar als klant die gewend is aan iets, op zit te wachten. Onzin, zeg gewoon dat je als organisatie om die en die reden niet anders kan, maar bespaar de klant de mooie inkleding, waarbij je toch al direct weet dat er impliciet een negatieve boodschap is. 

Overigens zijn de gratis openluchtvoorstellingen inderdaad een mooie door mij ook zeer gewaardeerde geste naar de Utrechtse filmliefhebbers.

    

Meer reacties zijn welkom op info@nieuws030.nl