Alweer tien jaar kennen we het Louis Hartloopercomplex in het oude politiebureau Tolsteeg. Filmkijken waar ooit het cellenblok was en nog veel meer.

In die tien jaar is het uitgegroeid tot een culturele hotspot van formaat in de zuidelijke binnenstad. En dat allemaal door de visie van een man die zich niet liet afschrikken door alle mitsen en maren van overheden en individuele ambtenaren en het lef had om het risico te nemen toen deze unieke kans zich voordeed.

Jos Stelling, een cultureel ondernemer avant la lettre. Tegenwoordig staat cultureel ondernemerschap hoog op de agenda. Als je het beoordelingsrapport van het Utrechtse culturele veld door een visitatiecommissie leest dan wordt bij elke subsidieontvanger uitgebreid stilgestaan bij de ondernemerskwaliteiten.

Subsidie is leuk maar er moet ook op andere manieren geld worden binnen gebracht. Aan alle onderdelen van het culturele spectrum wordt aandacht besteed. Waar het om film gaat, spelen het Nederlands Film Festival en filmhuis 't Hoogt in het rapport een hoofdrol.

Dat is logisch gezien de ontvangen subsidie van ruim een miljoen euro's per jaar. Maar in de algemene beschrijving van de Utrechtse filmwereld, waarin wel Wolf met zijn beoogde megacomplex op het Jaarbeursterrein en het nog schimmige initiatief op het nieuwe Paardenveld aan de orde komen, wordt met geen woord gerept over Stelling, zijn rol in de Utrechtse filmscene en zijn plannen om van de Citybioscoop een plek te maken, die aan de Noordelijke binnenstad en omringende wijken kan bieden wat het Hartloopercomplex nu al tien jaar aan de zuidelijke binnenstad biedt.

Je zou haast gaan geloven dat het gezegde: "Een profeet wordt in zijn eigen stad niet geeerd", nog altijd waar is. Ik ga er van uit dat deze ommissie in het rapport ook de Utrechtse raadsleden zal zijn opgevallen en dat ze zich realiseren dat, via de plannen van Stelling met de rijksmonumentale Citybioscoop tevens een mogelijkheid bestaat om ook de artfilm in Utrecht een plek te geven, tegen een acceptabele prijs.

Misschien moet er hier en daar een egootje wat kleiner gemaakt worden maar ook dat past bij verstandig cultureel ondernemerschap.

Nestorix