Armand Leenaers - Bijna 20 jaar geleden, nog vóór de oprichting van de regionale omroep RTV Utrecht, verscheen er op het provinciale Kanaal 9 een televisieprogramma met de naam BV 9. Ik moet er aan denken omdat veel bedrijven het nu door de coronacrisis moeilijk hebben. Tal van ondernemers en hun medewerkers vechten dagelijks om het hoofd boven water te houden. Verhalen die de moeite waard zijn en bredere bekendheid verdienen.

Veel aandacht voor het wel en wee van het bedrijfsleven was er rond de eeuwwisseling niet in de provincie Utrecht. Natuurlijk, een bedrijf dat failliet gaat en mensen die op straat komen te staan halen de krant wel. Maar over wat er gebeurt bij al die ondernemingen, wat er zoal bedacht en gemaakt wordt en welke producten en diensten afkomstig zijn uit de provincie Utrecht, daar hoorde en zag je weinig over. En dat is jammer want werken is een belangrijk deel van ons leven en een florerend bedrijfsleven is van groot belang.

In het bestuur van de Stadsomroep maakte ik er een keer een opmerking over. Daarop meldden zich Johan van Kempen en Kees Groenewoud met het voorstel zo'n programma te gaan maken. Een lang verhaal kort: toenmalig directeur Harrie Lemmens van de Kamer van Koophandel vond het een goed idee en verstrekte een startsubsidie. Een jaar later was de eerste uitzending een feit. Daarin figureerde het bedrijf Mammoet uit De Meern, kort daarvoor wereldberoemd geworden door de berging van de Koersk.

Zo'n 600 bedrijven, van ZZP'er tot multinational, zouden volgen. Ruim 160 afleveringen in 14 seizoenen werden door Van Kempens bedrijf Beeldland geproduceerd. Het programma, dat al snel BV Utrecht ging heten, werd een vaste waarde voor de regionale omroep. Gemiddeld zo'n 1 op de 10 inwoners van de provincie Utrecht keek er naar. 

Nergens anders in Nederland is het gelukt om zo lang een dergelijk TV-programma te maken. Dat heeft ook te maken met de opzet. Waar televisie van en voor ondernemers nog al eens van commerciële boodschappen en sluikreclame aan elkaar hangt, werd BV Utrecht financieel gesteund door maatschappelijke organisaties als KvK, Hogeschool Utrecht, UWV, Bestuur Regio Utrecht en de provincie Utrecht. Reclame was taboe en de redactie kon onafhankelijk te werk gaan. Het resultaat was een interessant inkijkje in de wereld van de werkenden dat node wordt gemist. 

Voor wie nu nieuwsgierig is geworden, de laatste afleveringen staan hier: https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/rtvutrecht/bv-utrecht/

Met Mari Carmen Oudendijk als presentator kreeg het programma al snel een herkenbaar gezicht.