Leenaers - Marketing is durven kiezen, of juist niet
Gepubliceerd: woensdag 4 maart 2020 16:19
Armand Leenaers - Echt verbaasd was ik niet na lezing van de conclusies van bureau Berenschot over het functioneren van Utrecht Marketing (klikhier). Er wordt weliswaar van alles en nog wat ondernomen om Utrecht te promoten maar wat het effect is blijft onduidelijk bij gebrek aan heldere doelen, zo stellen de onderzoekers.
Niks nieuws onder de zon. De afgelopen 20 jaar zijn grote stappen gezet bij het 'in de markt zetten' van de Domstad maar een visie en strategie (en dus ook scherpe doelstellingen) ontbreken vooralsnog. Dat de Giro d'Italia (2010), Tour de France (2015) en La Vuelta a España (2020) kozen voor Utrecht en de naamsbekendheid daardoor met sprongen vooruit is gegaan, is vooral het werk van enthousiaste wielerfanaten als Jeroen Wielaert en het Business Peloton Utrecht o.l.v. de huidige directeur van Utrecht Marketing Cor Jansen, en niet het resultaat van visionaire marketing. Het pleit juist voor Utrecht, zou ik zeggen.
Ik herinner mij nog de eerste schreden op het glibberige pad van de citymarketing: onder leiding van burgemeester Annie Brouwer werd in 2003 gekozen voor de slogan 'Je vindt het pas echt in Utrecht'. Wat dan?, was de logische maar nooit goed beantwoorde vervolgvraag. Of was dit een compromis om niemand voor het hoofd te stoten? Later kwam er een logo met Utr en echt om het authentieke karakter van de stad te benadrukken.
Ook herinner ik mij sessies met buitenlandse specialisten die advies gaven over het positioneren van je stad/regio. Je concurreert met de hele wereld dus maak duidelijke keuzes was hun advies. En dat laatste is volgens mij de crux. Stad en provincie Utrecht dragen dezelfde, internationaal steeds bekendere, naam maar werken nog al eens moeizaam samen (klikhier). En dan is het lastig om één heldere boodschap te formuleren. Van de andere kant: Groningen is het wel gelukt.
Resteert de vraag hoe erg dit allemaal is. Utrecht groeit als kool, toeristen uit de hele wereld hebben de stad ontdekt en aan bedrijven die zich hier willen vestigen, is ook al geen gebrek. Soms is niet kiezen zo gek nog niet.