Bersee - Trapvehikul
Gepubliceerd: vrijdag 26 januari 2024 12:00
Paul Bersee (1957) is schrijver van verhalen en columns. Hij heeft diverse boeken op zijn naam staan. Op Nieuws030 de komende vrijdagen een serie Utrechtse columns onder de titel 'Uterech heb...'
Paul Bersee - Uterech heb de naam een echte fietsstad te zijn en om dat te onderstrepen heeft de stad een busbaan waarop professionele wielrenners van drie verschillende grote rondes op flinterdunne bandjes hebben gereden: de Giro d’Italia in 2010, de Tour de France in 2015 en de Vuelta in 2022.
Ik heb ze zien fietsen op die egale busbaan van beton, ook al waren de coureurs moeilijk te herkennen, zo rap als ze mij voorbij reden. Maar ze moesten wel, zo zit het wielrennen nu eenmaal in elkaar. Jakkeren, altijd haasten, geen tijd voor een selfie tijdens de koers.
Maar goed.
Begin 2023 staat Utrecht bovenaan in de Global Bicycle Cities Index en is het gekozen tot de beste fietsstad voor toeristen en de lokale bevolking. Die plek verdien je met een goede fietsinfrastructuur, een binnenstad waarin fietsen domineren en met een actief fietsbeleid.
Ook heeft Utrecht met 12.500 plekken de grootste fietsenstalling ter wereld en over het Amsterdam-Rijnkanaal hangt een brug speciaal voor fietsers. Wandelaars zijn overigens ook van harte welkom op die brug, net als hardlopers. Het schijnt dat Dafne Schippers regelmatig een sprintje trekt over deze brug.
Noemenswaardig is ook dat van elke volwassen inwoner van de stad minstens één fiets is gestolen. Dat is de conclusie van een door mij zelf opgezet en uitgevoerd onderzoekje en de gegevens zijn derhalve volstrekt onbetrouwbaar.
Maar iedereen weet dat het waar is.
Neem nu een willekeurige lezer van dit stukje en ik denk daarbij aan u. Vast en zeker kunt u zich nog goed herinneren waar en wanneer uw fiets is gestolen. U wordt er weer driftig van? Laten we dan snel doorgaan met een bericht waar een Utrechter blij van kan worden. Het is namelijk Amsterdam, en niet Utrecht, waar volgens de ANWB de meeste fietsen worden gestolen. Op de een of andere manier klinkt dat voor mij toch geruststellend in de oren.
Desondanks zijn er in Utrecht van mij inmiddels al drie fietsen gestolen. En ik ben er nu wel even helemaal klaar mee! Daarom heb ik een slot aangeschaft die net zo duur is als mijn fiets, wat de kans vergroot dat de dief mijn fiets links laat liggen en er liever met het slot vandoor gaat. Ik kwam op dat idee toen ik hoorde van de elektrische fiets, waarbij de accu alleen al meer dan de moeite waard is voor de stelende kloôtvioôl met zweetpatattes.
Behalve een uitmuntend slot helpt het ook om je fiets en het slot te verankeren aan een stevige lantaarnpaal. Met de handige hulp van een speciale app zie je in één oogopslag welke paal in de buurt nog vrij is.
Ook is het effectief om de fiets te voorzien van een uitgehouwen framenummer. Nog beter is om een fiets aan te schaffen die je na gebruik kunt opvouwen, in je rugzak kunt stoppen en tijdens het slapen naast je bed kunt stallen.
Uit onderzoek van een kennis van mij blijkt dat een niet elektrische, zeer opvallende, foeilelijke en spotgoedkope fiets voor een fietsendief niet de moeite waard is. In negen van de tien gevallen werpt hij een smalende blik op het vehikel, tuft vervolgens laatdunkend wat fluimen op straat, laat een harde boer en haalt er zijn neus voor op. Dat bespaart dan weer de kosten voor een kostbaar slot.
Een fatbike is foeilelijk en heel opvallend, dus dat voldoet prima aan bovengenoemde criteria en een goede reden om er een aan te schaffen. Als de fabrikant de accu achterwege kan laten zodat het voor een spotprijsje te koop is, dan hebben we een trapvehikul die gegarandeerd nooit zal worden gestolen.
Binnenkort heb ik wel wat tijd over voor wat onderzoek om te beoordelen of dit een kans van slagen heeft in Utrecht. Ik laat het u nog weten …
Maar niet verder vertellen, zeker niet in Amsterdam.