Utrecht is trendsetter met radio op zichtlocatie
Gepubliceerd: vrijdag 25 september 2015 07:00
Radiostations die in heel Nederland te ontvangen zijn, daarbij denk je als het gaat om de vestigingsplaats snel aan Hilversum of Amsterdam. Maar de landelijke zender Sublime FM zit gewoon in Utrecht, achter het station bij de Jaarbeurs. Nieuws030 nam er een kijkje.
Door Raymond Taams - De studio van Sublime FM is meteen bij de entree aan de Croeselaan. Het lijkt een soort permanent Glazen Huis zoals we dat kennen van 3FM, want bezoekers kunnen door grote ramen naar binnen kijken. Ook de - voor het merendeel jonge - medewerkers van het radiostation zijn goed te zien.
De meubels zijn van hout en hebben een warme en duurzame uitstraling. Er liggen kussens in de kleur van de huisstijl van Sublime FM: fel limoengroen.
Een fris ogende jongedame zit met een koptelefoon op achter haar computer. Ze is bezig het 'nieuws van de vooruitgang' samen te stellen. "Het nieuws van de vooruitgang hoor je als aanvulling op het gewone nieuws op onze zender. Hier verzamelen we dat nieuws en sturen het naar de nieuwslezers, die in Den Haag zitten. Het nieuws van de vooruitgang moet een tegenwicht bieden aan het dagelijkse negatieve nieuws. We berichten over dingen die de wereld beter maken, over sociale initiatieven of technologische ontwikkelingen bijvoorbeeld."
Ze doet haar koptelefoon af en stelt zich voor als Sandra Kolodzinskyi. Ze is 'ergens in de twintig' en heeft internationale betrekkingen gestudeerd. Hoe komt ze dan in de journalistiek terecht? "Dat is heel grappig, ik was student-chauffeur en reed de eigenaar van Sublime FM. Via via dus, het kan blijkbaar op de raarste manieren in de media."
Sandra is blij met haar werkplek. "Voor mij is het perfect; ik woon zelf in Utrecht. We zaten eerst in een toren naast stadion Galgenwaard. Daar hadden we een studio op de bovenste verdieping. Nu hebben we bewust gekozen voor een mooie zichtlocatie, midden in de stad, dichtbij het station. Mensen lopen hier ook gewoon binnen met vragen of met muziek die ze hebben gemaakt. Laatst bijvoorbeeld een meneer die zich met jazz in Utrecht bezighoudt en vroeg of we daar wat mee willen doen. Bezoekers van de Jaarbeurs blijven vaak even staan kijken voor het raam."
Er werken twaalf mensen bij Sublime FM. Twee redacteuren, en verder technici, designers en salesmensen. Sandra: "We zenden non-stop muziek uit, alleen op dinsdagavond hebben we een gepresenteerde special. Als we discjockeys en programmamakers in dienst zouden hebben, passen die natuurlijk niet allemaal in deze kleine ruimte."
Stefan Wayper is de directeur van Sublime FM. Een energieke, goedlachse man van een jaar of veertig. Niet strak in het pak, maar gewoon een sportief overhemd en zelf koffie halen voor de verslaggever. Hij is erg gelukkig met de mooie zichtlocatie van zijn radiostation. “Als ik met bazen van andere radiozenders praat, merk ik dat ze ons wel een beetje apart vinden, maar ze vinden het toch wel een erg gave plek, hier bij de Jaarbeurs. De meeste media zitten natuurlijk verstopt op vage industrieterreinen in Amsterdam of Hilversum.”
Radio wordt steeds zichtbaarder. Denk aan Serious Request en de Top 2000 vanuit Beeld & Geluid. Wordt een zichtlocatie de volgende stap voor veel zenders?
Stefan: “Ik denk het wel. Radio is beleving, muziek is beleving, en een radiostudio aan de straatkant voegt daar extra emotie aan toe. In New York hebben heel veel zenders hun studio op een zichtbare plek. De Jaarbeurs wilde ook meer beleving toevoegen voor de bezoekers, en zo kwamen we met elkaar in gesprek. Op deze plek waar wij zitten, naast de entree, zat vroeger de bewaking achter geblindeerde ramen. Dan is dit wel een stukje leuker.
Sublime FM richt zich op een wat hoger opgeleide doelgroep. Die mensen komen natuurlijk regelmatig in de Jaarbeurs. Hoe spelen jullie daar op in?
“We willen graag zichtbaar zijn op beurzen door muziek, dj’s en bandjes te verzorgen. Toen we hier net zaten was er de Vakantiebeurs. We hebben daar een aantal boxen en loungebanken met parasols neergezet. Muziek stelt mensen op hun gemak, dus het werd een populaire plek. Ik hoorde iemand in zijn telefoon zeggen: ‘Ik sta lekker bij Sublime FM’. Op dat moment dacht ik: we zijn goed bezig. Datzelfde concept hebben we ook bij andere beurzen uitgerold.”
Zijn er wat dit soort evenementen betreft nog meer plannen voor de toekomst?
“Ja, en dan kun je denken aan bijvoorbeeld het programmeren van live muziek op netwerk-events. Het zou mooi zijn als we meer business trekken naar deze plek. Wellicht met debatten opzetten in de centrale hal hier en dan de spannendste fragmenten op de radio uitzenden. Het moet natuurlijk wel bij onze doelgroep passen. De 50-Plus beurs bijvoorbeeld, dat is niet onze doelgroep. Oh ja, en een groot jazz-festival in de Jaarbeurs, dat wil ik eigenlijk ook graag. Klein beginnen, maar als het aanslaat, tja dan kunnen we natuurlijk enorm snel opschalen”