Aflevering 8: Na de verkiezingen terug naar de werkelijkheid

Wolfgang Spier – Als de “Metropoolregio Utrecht” een plan maakt om de verkeerscapaciteit op de A27 op te hogen zal het Rijk een groot deel van het metronetwerk dat zij graag wil hebben financieren. Dat gaat om ±5 miljard euro en daar kunnen we bijvoorbeeld 350 duizend ruime appartementen van laten bouwen, of het Utrechtse stadbusnet gedurende meer dan een halve eeuw exploiteren.

Als het Rijk er 90% van betaalt, resteert dus nog altijd 500 miljoen. Dit zal dus concurreren met de kosten van prachtige voornemens van politieke partijen in al die gemeenteraden van de regio Utrecht. Vreemdgenoeg speelde dit metroplan nauwelijks een rol tijdens de verkiezingen.

Vorige week sprak ik op straat even enkele kandidaat raadsleden die flyers uitdeelden. Op de flyers van alle partijen staat dat er meer en beter OV moet komen. Dit is logisch want de steden groeien als kool.

Toch is de werkelijkheid totaal anders. Daarom vroeg ik waarom acht Uithof-buslijnen werden opgeheven. Na een korte stilte deed ik een poging om te helpen. Ik vertelde dat buslijnen verdwijnen om langere sneltramvoertuigen te voorzien van voldoende passagiers. Of dat ze verdwijnen om peperdure sneltramlijnen te financieren.

Er was echter een kandidaat-raadslid die onmiddellijk vertelde dat bussen opheffen om trams te vullen lijkt op een 'complottheorie'. Dat was een slimme zet, want ik vertelde haar meteen dat ik niet in complottheorieën geloof. En daardoor was ik mooi vergeten te vragen waarom dan wèl het OV-netwerk wordt uitgedund. Zij is in ieder geval een uitstekend debater. De allerbeste debater van Nederland is onze premier.

Ik zag in ieder geval geen enkele flyer met deze voornemens.

Wij vinden dat:

1-   er onvoldoende woningen gebouwd moeten worden zodat er méér daklozen komen

2-   dat kinderen gratis OV krijgen waardoor velen niet meer leren fietsen zodat het gebruik van bus, tram of metro in de toekomst zal toenemen

3-   gigantische datacenters voor Europa en Afrika in een grijs en dichtbevolkt landje worden gebouwd en niet in een Spaanse woestijn

4-   het overbelaste spoorwegnet niet uitgebreid wordt, zodat de treinen nòg drukker worden

5-   gewone OV-lijnen en haltes verdwijnen zodat meer mensen een auto aanschaffen en files steeds langer worden

6-   de verkeerscapaciteit op de snelwegen wordt opgehoogd

Toch is dit de werkelijkheid:

P.s. Mocht die mevrouw kandidaat-raadslid dit lezen en alsnog een antwoord willen geven, mail naar: wolfgangspier1@gmail.com