Jos Bours nam zondag deel aan de demonstratie tegen uitbreiding van de snelweg bij Lunetten en Rijnsweerd (A27 en A12). Hier zijn relaas.

Door Jos Bours - Een maand geleden hoorde ik van een jonge Amsterdamse arts dat hij op een dag een forensisch medewerker twee dode mensen had zien ontleden. De een was bij leven afkomstig van het rustige, verkeersluwe platteland en had zijn leven lang gerookt. De ander een bewoner van een grote stad en een stringent niet-roker.

De longen van beide mannen waren ongeveer even zwart.

Er zijn veel mensen die zeggen dat de mensheid niets leert van de geschiedenis. Nou ben ik iemand die dat eigenlijk niet wil geloven. Al geven de feiten mij vaak ongelijk.

Meer dan eens per jaar nemen mijn lief en ik de trein naar Bunnik om dan in een paar uur langs de Kromme Rijn naar het centrum van Utrecht te lopen. Ik denk dat ik aan Utrechters niet hoef uit te leggen wat voor een geweldige ervaring dat is.

Amelisweerd is de parel van Utrecht. Foto: Jos Bours

Amelisweerd is de parel van de stad. En natuurlijk, naarmate je de stad nadert, wordt het autolawaai steeds sterker. Maar dat verdringen we dan, niks meer aan te doen, we hopen dat ze niet nog eens de fout maken om een autoweg midden door zo’n prachtbos te leggen. Dat ze van de geschiedenis leren.

Niks is minder waar.

Er zijn plannen, die al in een vergevorderd stadium zijn, die de stad willen insluiten in een wurgkoord van asfaltbanen. En daar wordt op zondag 5 juni openbaar tegen geprotesteerd. Tussen de Rails bij Station Lunetten hebben zich een paar honderd mensen verzameld. Er wordt omgeroepen dat de politie niet wil dat er spandoeken omhoog worden gehouden. Dat wil zeggen: borden en spandoeken mogen wél met de hand omhoog gehouden worden. Maar stokken zijn verboden. Want: “spandoeken met stokken zijn niet aangevraagd.”

Twee politiemannen lopen speurend rond tussen de menigte. Het zonnetje schijnt op de hoofden van het vredelievend volkje dat op het grote grasterrein staat: veel babyboomers, die in de tachtiger jaren al protesteerden en veel twintigers en dertigers die wél geleerd hebben van de geschiedenis. Zij allemaal hopen dat ze nu de geschiedenis een beetje naar hun hand kunnen zetten en de plannen tegenhouden.

Demonstranten bij station Lunetten. Foto: Jos Bours

Wat houden die plannen dan eigenlijk in?

Roland Perenboom van de Kerngroep Ring Utrecht schetst in vijf minuten een gruwelscenario:

Er zit een knoop tussen Lunetten en Rijnsweerd, daar wordt door veel automobilisten van rijbaan gewisseld. Minister Schultz (VVD) wil die banen ontweven. Uitgangspunt is dat de automobilist volledige aansluiting moet kunnen hebben: waar je ook de snelweg opkomt, je moet alle kanten op kunnen. Daar is veel asfalt voor nodig. Ten zuiden van Utrecht en ten noorden van Utrecht krijgt de automobilist een eigen baan, een bypass, zo kan je 100 km per uur langs de stad rijden zonder overigens van rijbaan te kunnen wisselen. Dat betekent allemaal heel veel rijbanen extra: Utrecht-Noord: 10 rijbanen, boven Rijnsweerd 10 rijbanen, aansluiting bij De Uithof: 14 rijstroken, de A12 krijgt 15 rijstroken ten zuiden van Utrecht.

Er komt een knooppunt in Rijnsweerd met vier verschillende niveaus, dat betekent o.a. een 12 meter hoge fly-over over de Weg tot de Wetenschap, de A27 wordt boven de bak 15 banen breed, in de bak 14. Met als doekje voor het bloeden een dak op de bak. Maar er moeten 531 bomen voor worden gekapt, 32 ha bos moet verdwijnen, de grondwaterstand van het bos loopt gevaar, alle viaducten moeten nieuwe palen krijgen, de fietsbrug bij Lunetten moet vernieuwd worden, want die is dan te kort. Kosten: 1200 miljoen. oftewel 1,2 miljard. De verwachting is dat er in 2026 75 procent meer auto’s rijden aan de oostkant van Utrecht.

En dat allemaal voor 1 minuut tijdwinst. Vincent Bijlo noemt het even later de duurste minuut van Nederland: 1200 miljoen voor 1 minuut tijdwinst.

Ik denk aan het longenverhaal van de Amsterdamse arts. Willen we dit onze kinderen en kleinkinderen wel aandoen, zoveel meer fijnstof, zoveel meer lawaai, zoveel meer lelijkheid? Ik hoor een VVD-gemeenteraadslid vertellen dat het allemaal heel terecht is dat dit gebeurt. En goed voor de werkgelegenheid. Er is trouwens al beslist, dus dit gaat gebeuren. Punt. Ik zie hoe twee roofvogels hoog boven het demonstratieterrein cirkelen op zoek naar de volgende prooi.

Is er dan geen andere oplossing? Natuurlijk is die er, zegt de Kerngroep. Je kunt best creatief zijn binnen de nu bestaande bak, langzamer rijden, een dak over de bak tegen lawaai en stof, klaar! Maar of dat gaat lukken als er zo weinig mensen van zich laten horen?

“Ja”, hoor ik een oudere vrouw zeggen, “de jongeren komen niet meer demonstreren. Die tekenen alleen petities via internet”.

Nou, vooruit, teken die petitie dan en doe het snel. De roofvogels cirkelen nog steeds.

Voor meer informatie: http://www.snelwegen-utrecht.nl/