Door Steven Piek - Hij is invalide maar weigert in een rolstoel te zitten. Utrechter Frans Schuijt (67) kan nog wel staan. Om zijn waardigheid te behouden rijdt hij daarom het liefst met zijn elektrische, zelfbalancerende tweewieler rond: de Segway. Helaas komt hij een hoop problemen tegen in de openbare ruimte...

De invalidensticker.

“Ik mag vaak de bus niet in, werd tot voor kort nog vaak de trein uitgezet en nog altijd in eerste instantie in winkels geweigerd’, aldus Schuijt. En dit allemaal ondanks de officiële invalidensticker die op de stang van zijn Segway prijkt. “Mensen denken dat het ‘voor de fun’ is. ‘Die sticker kun je overal wel op plakken’ zeggen ze dan”.

Gevaarlijk

Als hij met de bus wil reizen, bepaalt de chauffeur uiteindelijk of Schuijt er wel of niet in mag met zijn Segway. Soms heeft hij geluk, zo ook vandaag. Met de paar stappen die hij nog wel kan zetten, trekt hij zijn tachtig kilo zware Segway de bus in.

Frans Schuijt sjouwt zijn Segway de bus in.

Veel buschauffeurs vinden het gevaarlijk en zijn bang dat het voertuig door de bus heen vliegt bij een noodstop; "Maar dat slaat nergens op", volgens Frans: “Hij zit dan aan de gordel voor rolstoelen, dus die Segway kan geen kant uit.”   

Volgens vervoersbedrijf Qbuzz heeft de chauffeur inderdaad altijd het laatste woord. “Wij hebben ons ook maar aan de regels te houden” zegt Map Brouwer van Qbuzz Utrecht. Volgens haar volgt de Utrechtse busmaatschappij slechts de landelijke vervoersvoorwaarden die zeggen dat scootmobiels en Segways niet veilig vastgemaakt kunnen worden. Dat Schuijt zijn Segway gewoon netjes vastmaakt aan de riem, daar heeft zij geen boodschap aan: “Dat ding wordt door ons niet gekend als erkend invalidenvoertuig in de bus”.

In de winkel

“Winkeliers zijn niet blij als ik de winkel in kom rijden. Ze vinden het maar raar en begrijpen het niet.” De enige optie die Schuijt dan nog rest is een lange woordenwisseling waarin hij uitlegt hoe het precies zit. Zo werd hij bij de Etos aanvankelijk stomweg geweigerd. “Inmiddels laten ze me wel toe, maar dat ging niet zomaar. Hoe vaker ze je zien, des te beter het gaat”

Inmiddels heeft Frans nauwelijks nog problemen bij winkels in zijn buurt Leidsche Rijn. Zo rijdt hij zonder moeite de slager binnen. Ze kennen hem daar inmiddels en laten hem gewoon toe. “In onze ruime winkel vormt dit voertuig geen probleem. Ik kan me voorstellen dat zo’n ding niet meteen begrepen wordt en in een kleine winkel al gauw een obstakel vormt.”

Maar nou is de vraag of Schuijt ondanks alles, de segway toch aanbeveelt aan lotgenoten. “Ik raad ‘m zeker aan. Je bent hartstikke wendbaar en nog redelijk vlot ook met een maximumsnelheid van zestien kilometer per uur”.

NS rel

Eind 2014 was Frans ook al in het nieuws toen het voor de zoveelste keer misging in de trein: een conducteur nam geen genoegen met de invalidensticker van Schuijt en liet de Spoorwegpolitie hem uit de trein verwijderen. Sinds hierover een publicatie in het AD is verschenen, loopt het in de trein opeens op rolletjes. “Ik word nu eigenlijk nooit meer geconfronteerd met lastige conducteurs, nu de buschauffeurs nog.”

Schuijt is met z'n Segway welkom bij de slager.